Aktivitätsvermutung

Dutch translation: verondersteld wordt dat leidsters het initiatief nemen

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Aktivitätsvermutung
Dutch translation:verondersteld wordt dat leidsters het initiatief nemen
Entered by: Adela Van Gils

18:59 Sep 7, 2004
German to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Education / Pedagogy
German term or phrase: Aktivitätsvermutung
Die Aktivitätsvermutung liegt bei den Erzieherinnen. Das heisst die die Initiative ergreifen müssen.

Bedankt.
Adela Van Gils
Netherlands
initiatief
Explanation:
Het initiatief (om actief te worden) dient uit te gaan van de pedagogische medewerkers.

Vermutung is dan zoiets als 'veronderstelling'

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs 24 mins (2004-09-08 13:24:11 GMT)
--------------------------------------------------

Ik denk dat \'Aktivitätsvermutung\' een neologisme is naar analogie van \'Unschuldsvermutung\'. De verdachte wordt verondersteld onschuldig te zijn. Hier: de activiteit wordt verondersteld uit te gaan van de pedagogische medewerksters.
Selected response from:

Zilvergras
Grading comment
Hartelijk bedankt voor het intensieve meedenken. Allemaal trouwens.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2 +2initiatief
Zilvergras
4activiteiten ontplooien
Linda Ferwerda
3De opvoedsters moeten de ideeën voor de activiteiten ontwikkelen.
Henk Peelen


Discussion entries: 1





  

Answers


46 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
De opvoedsters moeten de ideeën voor de activiteiten ontwikkelen.


Explanation:
De opvoedsters moeten de inspiratie voor de activiteiten leveren


Eigenlijk is die tweede Duitse, verklarende zin ook heel goed, maar dat gaat natuurlijk niet.


Allebei de zinnen:
De opvoedsters moeten de ideeën voor de activiteiten ontwikkelen. Dat wil zeggen dat ze de initiatieven moet
en nemen.


Of toch een woord:
De opvoedsters moeten de activiteitenideeën ontwikkelen. Dat wil zeggen dat ze de initiatieven moeten nemen.

De opvoedsters moeten steeds de activiteitidee ontwikkelen. Dat wil zeggen dat ze de initiatieven moeten nemen.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-09-08 06:35:09 (GMT)
--------------------------------------------------

Eigenlijk vind ik het woord Vermutung hier een tikkeltje vreemd.
Wahrig:
Vermutung: Mutmaßung, Annahme; ich habe die Vermutung, dass ... = ich vermute dass .... Meine Vermutung war richtig.

Vermutung = vermoeden

Hier bedoelt men dat de ideeëen aan de hersenen van de opvoedsters moeten ontspruiten (niet aan die van de kinderen): de opvoedsters moeten de ideeën voor de activiteiten ontwikkelen, moeten activiteiten ontplooien.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-09-09 18:11:34 (GMT)
--------------------------------------------------

Vergeleken bij de goed gefundeerde viergranen-uitleg van Huub is die van mij maar een scharreleitje. Wel is \"initiatief\" minder naar mijn zin, want dat heeft de bronauteur al in de tweede zin genomen.

Ik zou dan iets voorstellen als:
De pedagogen behoren / worden geacht de aanzet te geven tot de activiteiten.
We verwachten dat de pedagogen de aanzet geven tot de activiteiten.
We verwachten dat de pedagogen de activiteiten moeten initiëren / op touw moeten zetten.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 74

53 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Aktivitätsvermutung
activiteiten ontplooien


Explanation:
De opvoedsters moeten activiteiten ontplooien, zij moeten het initiatief nemen.

Linda Ferwerda
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +2
Aktivitätsvermutung
initiatief


Explanation:
Het initiatief (om actief te worden) dient uit te gaan van de pedagogische medewerkers.

Vermutung is dan zoiets als 'veronderstelling'

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs 24 mins (2004-09-08 13:24:11 GMT)
--------------------------------------------------

Ik denk dat \'Aktivitätsvermutung\' een neologisme is naar analogie van \'Unschuldsvermutung\'. De verdachte wordt verondersteld onschuldig te zijn. Hier: de activiteit wordt verondersteld uit te gaan van de pedagogische medewerksters.

Zilvergras
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16
Grading comment
Hartelijk bedankt voor het intensieve meedenken. Allemaal trouwens.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marian Pyritz: veronderstellen past goed
1 day 22 mins

agree  Henk Peelen
1 day 22 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search