PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

Sollwertrampe

Dutch translation: geleidelijke verandering van de normwaarde

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase: Sollwertrampe
Dutch translation:geleidelijke verandering van de normwaarde
Entered by: Mariette van Heteren

12:22 Apr 25, 2015
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial / fiets
German term or phrase: Sollwertrampe
Anschließend erfolgt die Aufheizung der Zonen bis zum Erreichen von 90 % des Sollwertes längs einer Rampe von 10 K/min.
Wenn 90 % des Sollwertes erreicht sind, wird die Rampenfunktion aufgehoben und der Eingabesollwert aktiviert.
Es gibt keine Sollwertrampe bei Temperaturabsenkung.
Mariette van Heteren
Netherlands
geleidelijke verandering van de normwaarde
Explanation:
Rampe (Engels: ramp) behoort tot de woorden waarmee ik vaak het meest moeite heb omdat er geen goed Nederlands equivalent van is: daarom altijd maar een omschrijving verzinnen
Selected response from:

Henk Sanderson
Netherlands
Grading comment
Heel erg bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2geleidelijke verandering van de normwaarde
Henk Sanderson
3geleidelijke verandering van de setpointwaarde
Stieneke Hulshof


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
geleidelijke verandering van de normwaarde


Explanation:
Rampe (Engels: ramp) behoort tot de woorden waarmee ik vaak het meest moeite heb omdat er geen goed Nederlands equivalent van is: daarom altijd maar een omschrijving verzinnen

Henk Sanderson
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 124
Grading comment
Heel erg bedankt!
Notes to answerer
Asker: fantastisch!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen: Ik zit van alles te bedenken, maar kom eigenlijk telkens uit op jouw oplossing. Die moet het m.i. dan ook maar zijn.
1 hr
  -> Dank je, Jan Willem

agree  Stieneke Hulshof: Vind ik wel een leuk commentaar :) Maar ik bedoelde niet dat ik het ermee eens was :) :)
1 hr
  -> Dank je, Stieneke

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
geleidelijke verandering van de setpointwaarde


Explanation:
Ik zie 'verandering van setpointwaarde' in deze context voorbijkomen:

'Plotselinge veranderingen in de setpointwaarde, die schommelingen kunnen veroorzaken in sommige systemen, kunnen bijgevolg worden onderdrukt.'
Komt uit het volgende stukje van Samson uit een instructiemanual:

"Ramp-functie op setpoint
Een ramp-functie is een verandering van de gewenste waarde met constante
snelheid. Met het configuratieblok  wordt de tijd voor het
doorlopen van het gehele gewenste waarde-bereik (" ... ") ingesteld.
De werkelijke tijd (TS1) voor een verandering van de gewenste
waarde rekent de industriële regelaar aan de hand daarvan uit (zie
Bild 6). Deze ramp-functie is actief voor iedere verandering van de gewenste
waarde.
In verband hiermee is configuratieblok ! = , zie blz. 18, van belang.
Deze zorgt ervoor dat door het inschakelen van de binaire ingang
de gewenste waarde een X-tracking (W = X) uitvoert. Na het terugschakelen
van de ingang wijzigt de gewenste waarde met de door
 ingestelde snelheid tot de gewenste waarde is bereikt.
Waardebereik: eerst wordt  in aanwijsveld (2) getoond en de waarde
in aanwijsveld (1) wordt in seconden gegeven (0 ... 1800 s), daarna
verspringt de aanwijzing (2) op  en de tij d wordt in minuten
aangewezen (30 ... 500 min).
Voor uitschakelen moet de parameter op 0 worden ingesteld."

Sollwertrampe=Setpoint ramp=geleidelijke verandering van de setpointwaarde





    Reference: http://www.samson.de/pdf_in/e64970nl.pdf
Stieneke Hulshof
Spain
Native speaker of: Native in DutchDutch




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search