Pangäachen

Dutch translation: pangeaatjes

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Pangäachen
Dutch translation:pangeaatjes
Entered by: Robert Rietvelt

11:03 Jun 8, 2018
German to Dutch translations [PRO]
Environment & Ecology / Evolutie
German term or phrase: Pangäachen
Als in: Wie neue Arten entstehen: Das Überleben der Pangäachen

Ik ben bezig met een vertaling over de evolutie. Deze tekst is bestemd voor basisscholieren.

Bij Pangäa kom ik uit op Pangea = oercontinent en "chen" is een verkleinwoord. Wat hier volgens mij bedoeld wordt is een beestje dat toen rondhuppelde en nog steeds (in geëvolueerde vorm) leeft.

De oorspronkelijke tekst is Duits, maar ik heb ook een EN vertaling, waarin dit mormel vertaald wordt als "Pangaea pig", maar daar kom ik geen stap verder mee, bestaat nl. niet, evenals Pangeavarken/-zwijn/-big.

Heeft iemand zo een ding thuis of eventueel een idee wat het zou kunnen zijn?
Robert Rietvelt
pangeaatjes
Explanation:
Urmel heeft per ongeluk op de rode kop gedrukt en suist nu door de tijd. Hij legt de kinderen en passant hoe evolutie werkt. Op het kale eiland overleven alleen de iets kleinere pangeaatjes.

"Urmel erzählt euch eine Geschichte, die nicht ganz wahr ist, weil es zwar den Riesenkontinent Pangäa gegeben hat, aber keine Tiere namens „Pangäachen“. Und auch bei manchen anderen Details scheint das Urmel schwer zu übertreiben."
Selected response from:

Gerard de Noord
France
Grading comment
Bedankt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4pangeaatjes
Charles van der Heiden
3pangeaatjes
Gerard de Noord
Summary of reference entries provided
Pangeaatjes bestaan niet
Gerard de Noord

Discussion entries: 1





  

Answers


31 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pangeaatjes


Explanation:
Urmel heeft per ongeluk op de rode kop gedrukt en suist nu door de tijd. Hij legt de kinderen en passant hoe evolutie werkt. Op het kale eiland overleven alleen de iets kleinere pangeaatjes.

"Urmel erzählt euch eine Geschichte, die nicht ganz wahr ist, weil es zwar den Riesenkontinent Pangäa gegeben hat, aber keine Tiere namens „Pangäachen“. Und auch bei manchen anderen Details scheint das Urmel schwer zu übertreiben."

Gerard de Noord
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt
Notes to answerer
Asker: Een kuldier dus. Zo had ik het nog niet gezien, zal wel door het slechte weer komen. Merci.


54 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
pangeaatjes


Explanation:
Tekst uit een ander schoolboek:
"Auf dem Riesenkontinent Pangäa lebten vor vielen Millionen Jahren viele kleine Tiere, die Pangäachen. Sie waren überall verbreitet und ernährten sich von Pflanzen, die überall wuchsen. Alle Pangäachen sahen sich sehr ähnlich: Sie waren so groß wie ein Meerschweinchen – manche etwas größer und andere etwas kleiner – und hatten vier kurze Beine mit kleinen Füßen".
Pangäachen is een koosnaampje - kan dus ook in 't Nederlands: pangeaatje.


    https://evokids.de/sites/evo/files/2_3_wie_neue_arten_entstehen_arbeitsblaetter.pdf
Charles van der Heiden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch




Reference comments


17 mins
Reference: Pangeaatjes bestaan niet

Reference information:
Dus je mag zelf iets verzinnen.


    Reference: http://evokids.de/sites/evo/files/2_3_wie_neue_arten_entsteh...
Gerard de Noord
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Note to reference poster
Asker: Dus je hebt er niet een thuis rondlopen?:-) Bedankt voor de link, maar dat is het project waar ik aan werk.





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search