damfdurchlässig

Dutch translation: dampdoorlatend

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:damfdurchlässig
Dutch translation:dampdoorlatend
Entered by: Ellen-Marian Panissières

07:20 Oct 22, 2004
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - General / Conversation / Greetings / Letters
German term or phrase: damfdurchlässig
Die Oberfläche bleibt dampfdurchlässig und offenporig.

(Een olie om meubels in te wrijven)
Ellen-Marian Panissières
France
dampdoorlatend
Explanation:
een heel gebruikelijke term

...waterdicht maar wel dampdoorlatend. Deze eigenschap heeft het te danken aan een microperforatie waar waterdruppels door de cohesie van de watermoleculen niet door de gaatjes kunnen. Damp kan echter wel door de perforatie omdat er hier nog geen sprake van druppels is.

... is diffusieopen, waterafstotend, dampdoorlatend...
... natuurlijk ademend, dampdoorlatend, niet statisch oplaadbaar...
Selected response from:

Marian Pyritz
Germany
Grading comment
Dank je wel Marian!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1vochtdoorlatend
Pasteur
4 +1dampdoorlatend
Marian Pyritz
5 -2ademend / opdat het materiaal kan ademen
Gideon van Zoest


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -2
damfdurchlässig
ademend / opdat het materiaal kan ademen


Explanation:
Het oppervlak kan blijven ademen: de olie beschermt de meubelen wel tegen vocht en vuil, maar het onderliggende materiaal (b.v. hout) kan wel blijven ademen, waardoor voorkomen wordt dat het onder invloed van b.v. temperatuurwisselingen kromtrekt.

Gideon van Zoest
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Paul Peeraerts: Ik was te vlug met mijn vorig "akkoord". Ademend wijst inderdaad op lucht, en niet op vocht.
2 mins

disagree  Pasteur: zie mijn voorstel
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
damfdurchlässig
vochtdoorlatend


Explanation:
de oppervlakte blijft vochtdoorlatend. Wat niet hetzelfde is als ademend!
Offenporig = met open poriën; dat kun je al naar gelang het zinsverband laten staan (als het materiaal in kwestie poriën kan hebben), anders zou ik HIER eventueel wel kiezen (maar dan specifieker) voor "en blijft ademen", waarbij "blijven" eenzinvolle toevoeging is.

Pasteur
Native speaker of: Dutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Paul Peeraerts
1 hr

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
damfdurchlässig
dampdoorlatend


Explanation:
een heel gebruikelijke term

...waterdicht maar wel dampdoorlatend. Deze eigenschap heeft het te danken aan een microperforatie waar waterdruppels door de cohesie van de watermoleculen niet door de gaatjes kunnen. Damp kan echter wel door de perforatie omdat er hier nog geen sprake van druppels is.

... is diffusieopen, waterafstotend, dampdoorlatend...
... natuurlijk ademend, dampdoorlatend, niet statisch oplaadbaar...


Marian Pyritz
Germany
Works in field
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Dank je wel Marian!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Paul Peeraerts
28 mins




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search