Waidhäuser

Dutch translation: Wedehuizen

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Waidhäuser
Dutch translation:Wedehuizen
Entered by: Bram Poldervaart

08:48 May 1, 2014
German to Dutch translations [PRO]
History
German term or phrase: Waidhäuser
Das Kloster war Ratsgymnasium und Waisenhaus.
Im Februar 1945 wurden Waidhäuser und Klosterbibliothek durch einen Bombenangriff zerstört.
267 Menschen wurden getötet, die im Keller Schutz suchten.
Waidhäuser (2008) und Klosterbibliothek (2010) wurden wieder aufgebaut.
Bram Poldervaart
Wedehuizen
Explanation:
Het gaat hier om huizen die vroeger werden gebruikt voor de opslag van wede. Zie: http://www.augustinerkloster.de/waidhaus.html onder het kopje 'Geschichte'.
Tegenwoordig wordt het gebruikt als gastenverblijf van het klooster/bezinningscentrum.
Selected response from:

Lara Van der Zee
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1Wedehuizen
Lara Van der Zee
4huis voor gasten
Kristel Kruijsen
Summary of reference entries provided
Waidhaus
Roy vd Heijden

Discussion entries: 4





  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
huis voor gasten


Explanation:
deze omschrijving lijkt me het beste voor 'Haus der Einkehr', een herberg is toch iets anders


    Reference: http://www.monumente-online.de/10/06/service/Bildergalerie_a...
Kristel Kruijsen
Germany
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in GermanGerman
PRO pts in category: 8

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Wedehuizen


Explanation:
Het gaat hier om huizen die vroeger werden gebruikt voor de opslag van wede. Zie: http://www.augustinerkloster.de/waidhaus.html onder het kopje 'Geschichte'.
Tegenwoordig wordt het gebruikt als gastenverblijf van het klooster/bezinningscentrum.

Lara Van der Zee
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 3

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gerard de Noord
1 hr

neutral  freekfluweel: Dit is een letterlijke vertaling en niet fout maar het woord "wedehuis" komt in het NLs niet voor...
14 hrs
  -> Het woord "Waidhaus" komt in het Duits ook niet voor... Het is een naam die gebruikt wordt voor deze plek.




Reference comments


47 mins
Reference: Waidhaus

Reference information:
"Das älteste profane Gebäude der Stadt ist das Waidhaus, auch Renthaus genannt. Es wurde 1131 erbaut und war im 15. Jahrhundert der Aufbewahrungsort und Stapelplatz für die Tuchfärbepflanze Waid."
(http://de.wikipedia.org/wiki/Görlitz)

Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search