Bildspeicherplatte

Dutch translation: fosforplaat

11:28 May 18, 2020
German to Dutch translations [PRO]
Science - Mechanics / Mech Engineering / Laserapparaat
German term or phrase: Bildspeicherplatte
Hoe kan ik deze term het beste vertalen?

Context:


Der [...] wird im Industriebereich durch qualifiziertes Personal zum Scannen von ****Bildspeicherplatten****, die mit Röntgen- oder Gammastrahlen belichtet wurden, für zerstörungsfreie Prüfungen verwendet.
Das sich daraus ergebende digitale Bild wird an den dedizierten Arbeitsplatz gesendet.
Judith Verschuren
Dutch translation:fosforplaat
Explanation:
Dit is de (veel voorkomende) aanduiding voor de tijdelijke opslag van een röntgenbeeld. Zie webref en voorbeeldtekst
Selected response from:

Henk Sanderson
Netherlands
Grading comment
DANK
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1fosforplaat
Henk Sanderson
3imaging plate (IP)
Stieneke Hulshof


  

Answers


36 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
imaging plate (IP)


Explanation:

Het lijkt erop dat de term niet in het Nederlands wordt vertaald, maar dat men de Engelse term gebruikt. Heel veel hits vind ik overigens niet.
Zie onderstaande voorbeelden/links.
Ik heb 'confidence level' 3 aangegeven, omdat ik geen Nederlandse term kan vinden, alleen een Engelse.

Bildspeicherplatten (imaging plates)



--------------------------------------------------
Note added at 42 mins (2020-05-18 12:10:49 GMT)
--------------------------------------------------

Verwijzing naar boek waarin zowel de Duitse als Engelse term wordt gebruikt: Röntgen-Pulverdiffraktometrie: Rechnergestützte Auswertung, Phasenanalyse ...

B.2.2. Bildspeicherplatten (imaging plates), p. 24

Example sentence(s):
  • Een van de belangrijkste FCR-componenten is een Imaging Plate of IP, die wordt gebruikt in plaats van röntgenfilm om röntgenbeelden makkelijk te kunnen digitaliseren.
  • The "Imaging Plate" is a new film-like radiation image sensor comprised of specifically designed phosphors that trap and store the radiation energy.

    Reference: http://https://www.duerr-ndt.com/products/computed-radiograp...
    Reference: http://https://context.reverso.net/vertaling/nederlands-enge...
Stieneke Hulshof
Spain
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
fosforplaat


Explanation:
Dit is de (veel voorkomende) aanduiding voor de tijdelijke opslag van een röntgenbeeld. Zie webref en voorbeeldtekst

Example sentence(s):
  • De fosforplaat wordt gebruikt in de röntgenfotografie. Deze plaat functioneert als een detector voor röntgenstralen.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Fosforplaat
Henk Sanderson
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 250
Grading comment
DANK

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Willem Wunderink: Ook wel 'beeldplaat' (fosforplaat wordt inderdaad meest gebruikt=> agree))
2 hrs
  -> Dank je, Willem - maar fosforplaat is wel veel (6x) gebruikelijker...




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search