Intensivtransport

Dutch translation: noodvervoer

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Intensivtransport
Dutch translation:noodvervoer
Entered by: Mariette van Heteren

15:13 Jan 9, 2010
German to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Medical: Health Care
German term or phrase: Intensivtransport
Intensivtransport, geen context
Mariette van Heteren
Netherlands
noodvervoer
Explanation:
Een Intensivtransporthubschrauber (ITH) is een traumahelikopter, en een Intensivtransportwagen (ITW) is een ambulance.

http://de.wikipedia.org/wiki/Intensivtransporthubschrauber

Wat is dan een algemene uitdrukking? Noodvervoer is een optie, al voel ik me er enigszins ongemakkelijk bij, want het kan ook voor andere situaties gebruikt worden.

Voorbeelden:
"Hij roept de buren die toesnellen om de gewonden uit het huis te krijgen. Daarna gaat hij de straat op om noodvervoer te zoeken. Hij blijft lang rondrennen en slaagt er uiteindelijk in om twee ambulances mee te krijgen naar zijn huis, die gewonden vervoeren naar het Beit Hanoun ziekenhuis.
http://www.cordaid.nl/Nieuws/Nieuwsarchief/Gaza__Partnerorga...

"Een ambulancemedewerker heeft de volgende taken

Verzorgt noodvervoer bij spoedgevallen zodat zorgbehoeftigen met de ambulance naar de juiste medische instelling worden gebracht."
http://www.123test.nl/beroepen/beroep-ambulancemedewerker/

Selected response from:

Max Nuijens
Belarus
Grading comment
Dank!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1ambulancevervoer
Ellen Biel
3 +1noodvervoer
Max Nuijens


  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
noodvervoer


Explanation:
Een Intensivtransporthubschrauber (ITH) is een traumahelikopter, en een Intensivtransportwagen (ITW) is een ambulance.

http://de.wikipedia.org/wiki/Intensivtransporthubschrauber

Wat is dan een algemene uitdrukking? Noodvervoer is een optie, al voel ik me er enigszins ongemakkelijk bij, want het kan ook voor andere situaties gebruikt worden.

Voorbeelden:
"Hij roept de buren die toesnellen om de gewonden uit het huis te krijgen. Daarna gaat hij de straat op om noodvervoer te zoeken. Hij blijft lang rondrennen en slaagt er uiteindelijk in om twee ambulances mee te krijgen naar zijn huis, die gewonden vervoeren naar het Beit Hanoun ziekenhuis.
http://www.cordaid.nl/Nieuws/Nieuwsarchief/Gaza__Partnerorga...

"Een ambulancemedewerker heeft de volgende taken

Verzorgt noodvervoer bij spoedgevallen zodat zorgbehoeftigen met de ambulance naar de juiste medische instelling worden gebracht."
http://www.123test.nl/beroepen/beroep-ambulancemedewerker/



Max Nuijens
Belarus
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dank!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Zerlina: lijkt me zo:-)
46 mins
  -> bedankt Zerlina!

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
ambulancevervoer


Explanation:
Intensivtransport betreft het vervoer per ambulance van zieken en slachtoffers naar het ziekenhuis. In Nederland komt je niet zomaar in aanmerking voor ambulancevervoer. In de Wet ambulancevervoer is precies geregeld wie in aanmerking hiervoor komt. Als je voor behandeling naar een ziekenhuis moet en je komt voor ambulancevervoer niet in aanmerking, kun je een beroep doen op zittend ziekenvervoer. Kijk ook eens onder verzekeraars. Vervoer middels ambulance (Intensivtransport) is stikt voorgehouden aan bepaalde ambulancevervoersbedrijven.

Example sentence(s):
  • Bij ambulancezorg is meestal sprake van spoed. Het maakt niet uit waar u woont of verblijft: een ambulance moet op tijd zijn. OHRA vergoedt niet alleen de kosten van ambulancevervoer.
  • In sommige gevallen heeft u recht op een vergoeding van zittend ziekenvervoer. Onder zittend ziekenvervoer valt eigen vervoer, openbaar vervoer en taxi-/rolstoelvervoer.

    Reference: http://www.ohra.nl/zorgverzekering/klantenservice/ohra-zorgs...
    Reference: http://www.kvregensburg.brk.de/rettungsdienst/intensivtransp...
Ellen Biel
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Koen van Gilst: Lijkt me inderdaad de gebruikelijke term hiervoor.
17 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search