Justagelaser

Dutch translation: instellaser

20:01 Mar 15, 2005
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Physics
German term or phrase: Justagelaser
laser die licht uitzendt in het zichtbare golflengtebereik (ten minste de laser die hier bedoeld wordt)....Ik ben geen expert en weet niet wat ik hier mee aan moet. Hulp is dan ook welkom.
blomguib (X)
Dutch translation:instellaser
Explanation:
Lasers worden vaak gebruikt bij het bepalen van de juiste maat, onder andere bij het instellen, vandaar Justage- = instel-
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
instellaser is het gewowrden...hartelijk dank!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2instellaser
Henk Peelen
3afstembare laser
Marian Pyritz


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
instellaser


Explanation:
Lasers worden vaak gebruikt bij het bepalen van de juiste maat, onder andere bij het instellen, vandaar Justage- = instel-

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
instellaser is het gewowrden...hartelijk dank!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: perfect. Ik had justeerlaser willen antwoorden, maar dat doe ik nou maar niet.
24 mins

agree  Harry Borsje: uitlijnlaser kan ook
11 hrs

41 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
afstembare laser


Explanation:
Lichtbronnen (lasers):
- principe van halfgeleiderlasers
- WDM-lasers
- afstembare lasers
- lasers voor zeer hoge bitrates
- lasers die zichtbaar licht emitteren

...Afstembare laser met golflengtebereik 217 tot 800 mm...

Een andere verklaring van Justagelaser of Justierlaser is: Lasergerät, das zum Ein- oder Ausrichten verwendet wird. Deze Justagelaser wordt ook laser-collimator genoemd.

...Een telescoop presteert alleen goed, wanneer de optiek perfect staat uitgelijnd. Deze collimatie van de kijker kan op het oog worden gedaan, met de kijker gericht op een ster. Maar beter is het gebruik van een uiterst nauwkeurig hulpmiddel: de laser-collimator. Hiermee kan de telescoop snel en perfect worden afgesteld...


Marian Pyritz
Germany
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Harry Borsje: een collimator is een hulpmiddel om de con-/divergentie van een licht-/laserbundel te beïnvloeden
10 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search