Vesper

Dutch translation: tussenmaaltijd

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Vesper
Dutch translation:tussenmaaltijd
Entered by: Robert Rietvelt

10:54 Jun 6, 2015
German to Dutch translations [PRO]
Tourism & Travel / inbegrepen bij een kloostertour
German term or phrase: Vesper
Als in: Beim zünftigen Braukellervesper mit einem Glas Kellerbier können die Teilnehmer der Tour in längst vergangene Zeiten eintauchen.

Zelf dacht ik dat (hier) een lunch bedoeld werd, maar aangezien er ook nog een overnachting + ontbijt bijzit, twijfel ik. Wat bedoelen ze hier.
Robert Rietvelt
tussenmaaltijd
Explanation:
Vroeger was het een maaltijd later op de dag, voordat de boeren de koeien gingen melken. Nadat al het werk gedaan was, kon het al ver in de avond zijn voor ze terug keerden. Later is het men denk ik steeds meer in de algemene zin van een tussenmaaltijd of avondeten gaan gebruiken: tijdstip noch aard en omvang staan vast.

--------------------------------------------------
Note added at 9 min (2015-06-06 11:03:37 GMT)
--------------------------------------------------

In dit geval wordt dus iets bij een glas bier in de brouwerij gegeten

--------------------------------------------------
Note added at 10 min (2015-06-06 11:04:29 GMT)
--------------------------------------------------

http://klosterbraeustuben-oberelchingen.de/index-21.html

--------------------------------------------------
Note added at 12 min (2015-06-06 11:07:00 GMT)
--------------------------------------------------

Kortom: een glas bier met een maaltijd, of 'een hapje eten'. Dat laatste klinkt misschien wat aantrekkelijker in deze context, tussenmaaltijd is weliswaar correct maar zou hier minder klinken.
Selected response from:

Willem Wunderink
Netherlands
Grading comment
Maaltijd (lekker neutraal)
Bedankt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4tussenmaaltijd
Willem Wunderink
4vespers-aanbod
Linda Flebus


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
vespers-aanbod


Explanation:
Ik denk dat er gewoon de hele ervaring mee bedoeld wordt.

De vespers (of het avondgebed) behoren tot de getijden in de Rooms-katholieke en Oosters-orthodoxe Kerk en worden gebeden om 17-18 uur. Het woord komt uit het Latijn, van vespera dat avond betekent.[1] In enkele protestantse kerken wordt de term 'vespers' gebruikt als aanduiding voor een avonddienst. Ook sommige religieuze bijeenkomsten voor contemplatie en meditatie in de avond worden aangeduid met 'vespers'.


    Reference: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vespers
Linda Flebus
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tussenmaaltijd


Explanation:
Vroeger was het een maaltijd later op de dag, voordat de boeren de koeien gingen melken. Nadat al het werk gedaan was, kon het al ver in de avond zijn voor ze terug keerden. Later is het men denk ik steeds meer in de algemene zin van een tussenmaaltijd of avondeten gaan gebruiken: tijdstip noch aard en omvang staan vast.

--------------------------------------------------
Note added at 9 min (2015-06-06 11:03:37 GMT)
--------------------------------------------------

In dit geval wordt dus iets bij een glas bier in de brouwerij gegeten

--------------------------------------------------
Note added at 10 min (2015-06-06 11:04:29 GMT)
--------------------------------------------------

http://klosterbraeustuben-oberelchingen.de/index-21.html

--------------------------------------------------
Note added at 12 min (2015-06-06 11:07:00 GMT)
--------------------------------------------------

Kortom: een glas bier met een maaltijd, of 'een hapje eten'. Dat laatste klinkt misschien wat aantrekkelijker in deze context, tussenmaaltijd is weliswaar correct maar zou hier minder klinken.


    Reference: http://de.wikipedia.org/wiki/Abendessen
Willem Wunderink
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16
Grading comment
Maaltijd (lekker neutraal)
Bedankt




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search