Schneepflug

Dutch translation: sneeuwploeg

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Schneepflug
Dutch translation:sneeuwploeg
Entered by: Robert Rietvelt

09:53 Sep 26, 2016
German to Dutch translations [PRO]
Tourism & Travel / Skiles aan kinderen
German term or phrase: Schneepflug
Als in: So haben die Kleinen eine super Zeit – und wir natürlich auch“, erzählt sie mir, während sie ‚ihre’ Kinder wieder zusammentrommelt, um mit ihnen die Pizza, ja, so nennt man den Schneepflug heute korrekt, und die ersten Bögen am Hang zu üben.

Schneepflug = sneeuwploeg (ook sport), althans volgens mijn woordenboek. Ik ben geen skiër, maar volgens mij gaat het hier om een vaardigheid op de lange latten en niet om een daadwerkelijke sneeuwruimer. Hoe ik ook zoek, dat is wel waar ik steeds op terecht kom. Heeft iemand een idee?
Robert Rietvelt
sneeuwploeg
Explanation:
gewoon de letterlijke vertaling
Selected response from:

Ronald van Riet
Grading comment
Bedankt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3sneeuwploeg
Ronald van Riet
3 +1sneeuwploeg (remmen, bochten skieën)
freekfluweel
3pizzapunt
Jonna Meeuwissen


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
sneeuwploeg


Explanation:
gewoon de letterlijke vertaling


    Reference: http://nl.france-montagnes.com/magazine/familie/het-lessyste...
Ronald van Riet
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Bedankt

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Sanderson
24 mins

agree  Willem Wunderink
45 mins

agree  writeaway
1 hr

9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pizzapunt


Explanation:
Ik ben ook geen skiër, maar dit is kennelijk een van de eerste technieken die je leert, zie ref.

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2016-09-26 10:07:15 GMT)
--------------------------------------------------

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ploeg_(ski)

--------------------------------------------------
Note added at 16 mins (2016-09-26 10:10:03 GMT)
--------------------------------------------------

Oftewel: "...de pizzapunt, ja, zo wordt de ploeg tegenwoordig genoemd..."


    Reference: http://www.sport-informatie.nl/skien/over-skien/skitechnieke...
Jonna Meeuwissen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Notes to answerer
Asker: Jawel, maar dan zit ik nog steeds met het woord Schneepflug (lees de tekst, Pizza komt er al in voor)

Asker: Hoewel, als ik skifoto's van pizzapunt zie, lijkt het verdacht veel op (af)remmen. Hoe noemt skilievend Nederland deze techniek?


19 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
sneeuwploeg (remmen, bochten skieën)


Explanation:
"Remmen en bochtjes
maken doe je met de
‘sneeuwploeg’. Die kun je
het best op een flauwe
helling leren. Doe het als
je kunt zonder
skistokken. Hou je ski’s
evenwijdig aan elkaar en
laat je omlaag glijden.
Als je een beetje vaart
hebt, duw je met je
hielen de uiteinden van
je ski’s uit elkaar. De
punten wijzen dan naar
elkaar toe. Je zet zo druk
op je ski’s, waardoor je
afremt. Als je harder op
de ene kant dan op de
andere drukt, maak je
een bochtje."


http://www.eboektekoop.nl/cms/inkijk/9789461759948_h1.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=p8bSRJXpyPs

http://www.schischuletop.com/nl/alpine-ski

https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&es...



--------------------------------------------------
Note added at 19 min (2016-09-26 10:13:02 GMT)
--------------------------------------------------

Tja, had 3 minuten nodig voor de refs...

freekfluweel
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  writeaway
1 hr




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search