Klarsichtscheibe

Hungarian translation: forgó ablaktörlős ablak / forgó betekintőablak

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Klarsichtscheibe
Hungarian translation:forgó ablaktörlős ablak / forgó betekintőablak
Entered by: Bettina Rittsteuer

12:36 May 11, 2020
German to Hungarian translations [Non-PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks
German term or phrase: Klarsichtscheibe
"Windschutzscheiben und ***Klarsichtscheiben*** von Kraftfahrzeugen müssen aus einem unveränderlichen, vollkommen durchsichtigen Stoff bestehen. Sie dürfen Gegenstände nicht verzerrt erscheinen lassen und müssen auch bei Bruch so weit Sicht lassen, daß das Fahrzeug bis zum Anhalten sicher gelenkt werden kann."

§ 10 Kraftfahrgesetz 1967, https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundes...

Eddig a szótárakban csak "páramentesítő"-t vagy "szélvédő párásodásgátlóval"-t találtam, pedig itt nincs szó páramentesítésről:

Eine Schleuderscheibe (auch Klarsichtscheibe oder Kent-Scheibe, umgangssprachlich auch Drehscheibe) dient auf Schiffen, Schneefräsen und anderen „schneesturmfähigen Fahrzeugen“ sowie ehemals auch Dampflokomotiven der verbesserten Sicht bei Regen oder Gischt. Sie werden überwiegend an den Windschutz- und Sichtscheiben von Kommandobrücken, Führerständen und Fahrerkabinen eingesetzt. Neben dem Einsatz auf Fahrzeugen werden sie auch an Bearbeitungszentren und Werkzeugmaschinen wie Fräs- und Drehmaschinen verwendet. [...] Der Motor versetzt die Scheibe in schnelle Rotation (ca. 1500 min−1); durch die Fliehkraft werden Spritzwasser und Regen nach außen geschleudert, was eine kontinuierlich klare Sicht nach außen ermöglicht. Die Scheiben sind oft beheizbar, um bei extremer Kälte das Festsetzen von Eis sowie auch von Kondensat auf der Scheibeninnenseite zu verhindern.
https://de.wikipedia.org/wiki/Schleuderscheibe

Köszönöm minden segítséget!
Bettina Rittsteuer
Austria
forgó ablaktörlős ablak / forgó betekintőablak
Explanation:
A hajókra vonatkozóan nem találtam olyan weboldalt, amit ide be tudnék linkelni.
A megmunkálógépek, ipari berendezések kapcsán viszont ezt találtam:
http://down.archicentrum.hu/20/tadatlapok/zsirlevalasztok.pd...

Ebben a 9. oldalon látszik a rajzon a forgó betekintőablak.
Selected response from:

Balázs Nagy
Hungary
Grading comment
Szerintem a "forgó ablaktörlős ablak" a legjobban fejezi ki a szó jelentését. Köszönöm!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1ablaktörlős ablak
Andras Szekany
5átjátszó fedelű kémlelőnyílás /átlátszó szélvédő
Dr. Jozsef Dikter
4forgó ablaktörlős ablak / forgó betekintőablak
Balázs Nagy


Discussion entries: 2





  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
ablaktörlős ablak


Explanation:
-

Andras Szekany
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 28

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erzsébet Czopyk
42 mins

36 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
forgó ablaktörlős ablak / forgó betekintőablak


Explanation:
A hajókra vonatkozóan nem találtam olyan weboldalt, amit ide be tudnék linkelni.
A megmunkálógépek, ipari berendezések kapcsán viszont ezt találtam:
http://down.archicentrum.hu/20/tadatlapok/zsirlevalasztok.pd...

Ebben a 9. oldalon látszik a rajzon a forgó betekintőablak.



    https://www.kozbeszerzes.hu/ertesito/2018/0/targy/portal_434/megtekint/portal_7375_2018/
Balázs Nagy
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Szerintem a "forgó ablaktörlős ablak" a legjobban fejezi ki a szó jelentését. Köszönöm!

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
átjátszó fedelű kémlelőnyílás /átlátszó szélvédő


Explanation:
A klarsicht átlátszót jelent. A Windschutzscheibe pedig szélvédőt.

Motorosok sisakján a plexi egyik fontos tulajdonsága, hogy páramentesített bevonat (!) van-e rajta, ezt láttam már klarsichtfolie-ként hirdetni. Az átlátszóság a lényeg itt is, u.i. hűvösebb időben a kilégzett pára belül kicsapódhat, a motorosnak meg kell állnia azt letörölgetni, hogy kilásson. A beidézett szöveget nézve akár erről is lehet szó. A biztonsággal kapcsolatos kifejezések is ilyesmire utalnak, nem pedig forgásra.

Az egész lényege, hogy valami átlátszó felület legyen ott, mint pl. elektronikai berendezések szekrényén a plexi/üveg anyagú ajtó.

Dr. Jozsef Dikter
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search