Verhaltensanker

Hungarian translation: viselkedési horgony, (viselkedés horgony)

09:07 Apr 3, 2018
German to Hungarian translations [PRO]
Social Sciences - Human Resources / Recruitment
German term or phrase: Verhaltensanker
Munkavállalók toborzásával kapcsolatos anyagban szerepel. Van esetleg rá valamilyen bejáratott célnyelvi megfelelő?

"Die Bewertung des Kandidaten findet anhand von klar definierten Kriterien und Verhaltensankern statt, die sich in den Beobachterunterlagen befinden."

"Für jede Übung bekommen die Beobachter einen Beobachtungsbogen, auf dem sie die Auffälligkeiten notieren und anhand von Verhaltensankern den Kandidaten bewerten."
Melinda Felske
Hungary
Hungarian translation:viselkedési horgony, (viselkedés horgony)
Explanation:
Ziemliche Spiegelübersetzung, aber vermittelt genau das was gemeint ist Verhaltensanker -
Selected response from:

László Virag
Germany
Grading comment
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5karrierhorgony (Edgar Schein)
Erzsébet Czopyk
4viselkedési horgony, (viselkedés horgony)
László Virag
Summary of reference entries provided
horgonyok
Erzsébet Czopyk

  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
viselkedési horgony, (viselkedés horgony)


Explanation:
Ziemliche Spiegelübersetzung, aber vermittelt genau das was gemeint ist Verhaltensanker -

Example sentence(s):
  • ...a korábban szerzett általános tapasztalatokból származó viselkedési horgony (anchor), melyek főként a technológiával való személyes tapasztalatszerzés előtt ...
  • A viselkedés horgony pontozási skála állítás sorozatokat tartalmaz, melyek fontos dimenziók a teljesítményhez, amit a munkakör elemzésével alakítottak ki. A dimenziók „le vannak horgonyozva viselkedésekkel”,

    https://www.researchgate.net/publication/320442598_Az_uj_technologiak_fogyasztoi_elfogadasa_A_magyar_es_nemzetkozi_szakirodalom_attekintese_
    Reference: http://www.bkmkik.hu/attachments/article/2662/2-kompetencia_...
László Virag
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 6
Notes to answerer
Asker: Danke. Den unteren Beispielssatz habe ich auch gefunden, das war für mich aber zu wortwörtlich.

Asker: Köszönöm


6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
karrierhorgony (Edgar Schein)


Explanation:
A horgony a viselkedéskutatásban
A karrierorientációk egyes típusai E. Schein alapján
Edgar Schein 1978-ban publikálta először, az azóta is nagy érdeklődéssel tanulmányozott és további vizsgálatokra sarkalló „karrier horgony modell”-jét, amelyben a különféle karrierorientációkat tipizálta.
8. ábra. Edgar Schein. Forrás: http://mitsloan.mit.edu/shared/images/headshots/41040.jpg

Célkitűzése egy olyan modell megalkotása volt, amelyben az egyén által észlelt attitűdök, s a rá jellemző értékek, szükségletek és képességek konstellációja ragadható meg. Gondolatainak az adott különös nyomatékot, hogy nézetei szerint ezen tényezők fejlődése és formálódása az, amely az egyén karrierválasztását, s annak irányait döntően meghatározza.
A karrierhorgonyt, mint a személy önmagára vonatkoztatott, legerősebb és legstabilabb elképzelését definiálja Schein, amelynek jelentőségét az is kiemeli, hogy ezeket az egyén semmilyen esetben (még nehéz és összetett választási helyzetekben) sem szokta feladni.

A karrierhorgony 3 fő alkotóeleme:
az adott személy önmagáról észlelt tehetsége és képességei
alapvető értékei
s végül, (de az a leglényegesebb): azon érzései, amelyek saját motívumaira és szükségleteire épülve a karrierre vonatkozóan kialakulnak.
A karrierhorgonyok szerepét jól megvilágítja néhány jellemző vonása:
hatással van a karrierválasztásra
a munkahellyel, munkakörrel kapcsolatos döntésekre
alakítja, hogy az egyén milyen elvárásai vannak saját életcéljaiban
befolyásolja az egyén jövőbeni kilátásait
hat a munkakörnyezet és a munkakörülmények választására
azt is befolyásolja, hogy milyen reakciói vannak az egyénnek különféle munkatapasztalatai során
akkor stabilizálódnak, ha valakinek már van munkatapasztalata
a karrierhorgonyokban megjelenített célok elérése fokozatosan valósul meg az egyes munkatevékenységek folyamatában

Az emberek többsége általában nincs tisztában saját karrierhorgonyaival. Ezek megismerése és tudatosítása ugyanakkor fontos tényezője lehet annak, hogy az egyén megtalálja azt a megfelelő karrierutat és a hozzá illő szervezeteket (lásd a későbbi témakörben szereplő Személy-Munka Megfelelés modellt), amelyek révén kitűzött céljait megvalósíthatja.

A karrierhorgonyok ismerete különösen fontos szerepet játszhat az egyes döntéselőkészítő folyamatokban, ahol ezek tükrében az egyes karrier alternatívák közti választás esélye jóval megalapozottabb, a személy valós ismeretén nyugvó.

Schein karrierorientációs modelljét empirikus vizsgálatok segítségével tesztelték, egy 13 éven át tartó longitudinális vizsgálat keretén belül amerikai mintán. A kategóriarendszer megbízhatóságának ellenőrzésére két, egymástól független olvasót kértek fel, akik tartalomelemzést végezve döntöttek az egyes állítások osztályba sorolásáról, tipizálásáról.
http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2010-0019_Ka...

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2018-04-03 15:57:10 GMT)
--------------------------------------------------

és mivel a cikkben is rosszul van, karrierhorgony, szigorúan egybeírva

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 1 hr (2018-04-04 11:04:43 GMT)
--------------------------------------------------

akkor inkább viselkedési horgony, de én ezt le nem írnám, inkább azt írnám, hogy az egyén viselkedési MINTÁJA, attitűdjének összessége, merthogy azt a szerencsétlen horgonyt az összesség miatt rángatták bele :))))

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 1 hr (2018-04-04 11:05:26 GMT)
--------------------------------------------------

Inkább körülírással fordítsd.

Erzsébet Czopyk
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 6
Notes to answerer
Asker: Köszönöm, de ez elvileg a Karriereanker megfelelője. Jobb híján lehet, hogy mégis maradnom kell a viselkedéshorgonynál, de én azt is szigorúan egybeírnám.





Reference comments


6 hrs
Reference: horgonyok

Reference information:
A horgony mint tájékozódási pont:


4. Horgony: hogyan csavarja el fejünket a szerencsekerék?
Melyik évben született Széchenyi István? Valószínűleg a legtöbben nem tudjuk fejből az évszámot, mégis egész közeli választ adhatunk, még az okostelefonunk nélkül is. Arra minden bizonnyal emlékszünk, hogy Széchenyi 1848-ban a forradalmi kormány minisztere volt. Fel tudjuk idézni, hogy a forradalom idejére már megalapította a Magyar Tudományos Akadémiát, megírta a Hitelt, beindította a dunai gőzhajózást, sőt megépítette a Lánchidat. Az is köztudott, hogy a szabadságharc leverése után még évekig a döblingi elmegyógyintézetben élt. Így tehát a ’48-as események idején nagyjából az ötvenes éveiben kellett lennie, ezért ha 1795-öt adunk meg születési évként, nem tévedhetünk nagyot. (A helyes válasz 1791.) Hogyan sikerült erre az eredményre jutnunk? Példánkban az 1848-as évet használtuk horgonyként, amibe
BELEKAPASZKODHATUNK, SEGÍTSÉGÉVEL TÁJÉKOZÓDHATUNK.

Ha valamit meg kell becsülnünk gyakran alkalmazzuk ezt a módszert. Kiindulunk egy általunk ismert adatból, majd ehhez viszonyítva jutunk el az ismeretlenhez. De sajnos a horgonyokat akkor is használjuk, amikor teljesen indokolatlan! Amos Tversky kognitív és matematikai pszichológus, a Nobel-díjas Daniel Kahneman munkatársa kísérleti helyzetben vizsgálta belső horgonyainkat. Egy szerencsekereket kellett a résztvevőknek megforgatniuk, majd megkérdezték őket, hány tagállama van az ENSZ-nek. A véletlenszerűen magasabb számot pörgetők többre becsülték a tagállamok számát. Horgonyként használták a random szerencsekerék eredményt. Minél kevesebb információink van egy adott témában, annál hajlamosabbak vagyunk véletlenszerű horgony használatra. Döntéshelyzetben igyekezzünk megfelelő mennyiségű információt gyűjteni, és figyeljünk oda a lehetséges befolyásoló értékekre!
http://mindset.co.hu/5-gondolkodasi-hiba-amibe-mindenki-bele...

Erzsébet Czopyk
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 6




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search