Mitunternehmeranteil

Hungarian translation: vállalkozótárs vagyoni hányada

12:03 Feb 8, 2018
German to Hungarian translations [PRO]
Law/Patents - Law (general) / Közjegyzői okirat
German term or phrase: Mitunternehmeranteil
Osztrák közjegyzői okiratban (Einbringungsvertrag) szerepel.

"Mit Beginn des dem Einbringungsstichtag folgenden Tages, 00:00 (null) Uhr, tritt die übernehmende Körperschaft hinsichtlich des Mitunternehmeranteils in die Rechtsstellung der einbringenden Partei ein."
Melinda Felske
Hungary
Hungarian translation:vállalkozótárs vagyoni hányada
Explanation:
Értelmezésem szerint a Mitunternehmer, a vállalkozótárs az einbringende Partei. Az Anteil az a vagyoni hányad, amit ő bevisz az übernehmede Körperschaft-ba.

A példamondat a következőképpen hangozhatna:
Az átvevő társaság a vállalkozótárs vagyoni hányadát tekintve az apportálás határnapját követő nap kezdetével, 00:00 (nulla) órakor lép az apportáló fél jogállásába.

Az üzletrész kifejezést kerülném, mert az a korlátolt felelősségű társasághoz kötődő fogalom, és német megfelelője a Geschäftsanteil. Ezek tőketársaságok, a tagjait Gesellschafter-nek nevezik. Mitunternehmer-ről pedig a Pesonengesellschaft-tal (-> személyi társaság, pl. kkt/OHG, bt/KG) kapcsolatban beszélnek:
„Mitunternehmer … ist, wer als Gesellschafter einer Personengesellschaft Mitunternehmerrisiko trägt und Mitunternehmerinititative entfalten kann.“
https://de.wikipedia.org/wiki/Mitunternehmerschaft

Vagyoni (nem pénzbeli) hányad bevitele/hozzájárulás persze történhet mind személyi-, mind tőketársaságba. A tőketársaságban üzletrészre tesz szert az apportáló, a személyi társaságban üzletvezetésre válik jogosulttá.
Itt a szóhasználatból (Mitunternehmer) ítélve személyi társaságról van szó.
Selected response from:

Ferenc BALAZS
Hungary
Grading comment
Végül maradtam az EUR-Lexben talált változatnál, de azért köszönöm a segítséget!
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4simán üzletrész
Erzsébet Czopyk
4 -1vállalkozótárs vagyoni hányada
Ferenc BALAZS


Discussion entries: 5





  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
vállalkozótárs vagyoni hányada


Explanation:
Értelmezésem szerint a Mitunternehmer, a vállalkozótárs az einbringende Partei. Az Anteil az a vagyoni hányad, amit ő bevisz az übernehmede Körperschaft-ba.

A példamondat a következőképpen hangozhatna:
Az átvevő társaság a vállalkozótárs vagyoni hányadát tekintve az apportálás határnapját követő nap kezdetével, 00:00 (nulla) órakor lép az apportáló fél jogállásába.

Az üzletrész kifejezést kerülném, mert az a korlátolt felelősségű társasághoz kötődő fogalom, és német megfelelője a Geschäftsanteil. Ezek tőketársaságok, a tagjait Gesellschafter-nek nevezik. Mitunternehmer-ről pedig a Pesonengesellschaft-tal (-> személyi társaság, pl. kkt/OHG, bt/KG) kapcsolatban beszélnek:
„Mitunternehmer … ist, wer als Gesellschafter einer Personengesellschaft Mitunternehmerrisiko trägt und Mitunternehmerinititative entfalten kann.“
https://de.wikipedia.org/wiki/Mitunternehmerschaft

Vagyoni (nem pénzbeli) hányad bevitele/hozzájárulás persze történhet mind személyi-, mind tőketársaságba. A tőketársaságban üzletrészre tesz szert az apportáló, a személyi társaságban üzletvezetésre válik jogosulttá.
Itt a szóhasználatból (Mitunternehmer) ítélve személyi társaságról van szó.


Ferenc BALAZS
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 66
Grading comment
Végül maradtam az EUR-Lexben talált változatnál, de azért köszönöm a segítséget!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Erzsébet Czopyk: 1. nem személyi, hanem személyegyesítő társaság (l. eur-lex); 2. olyan szó pedig, hogy vállalkozótárs, magyarul nincsen
6 hrs
  -> 2. Vállalkozótárs magyarul nincs? Hát milyen nyelven írtam? 1. Személyi vagy személyegyesítő – mindkettő használatos. Mint a tőketársaság és tőkeegyesítő társaság is.

29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
simán üzletrész


Explanation:
teljesen mindegy, hogy milyen cégforma, az üzletrész megvásárlásáról van szó

--------------------------------------------------
Note added at 31 mins (2018-02-08 12:34:37 GMT)
--------------------------------------------------

Cégvásárlás - RSM Hungary
https://www.rsm.hu/.../cegvasarlas-de-hogyan-reszesedes-eszk...
A.) Részesedés-vásárlás. Alapesetben abból indulhatunk ki, hogy az eladó vevő a társaság teljes egészét tervezi eladni és a vevő a teljes céget kívánja megvásárolni. Ebben az esetben a társaság részesedésének (jellemzően üzletrészének vagy részvényeinek) értékesítése a kézenfekvő megoldás ...

Az üzletrész-értékesítés adóvonzatai - RSM Hungary
https://www.rsm.hu/blog/2014/.../az-uzletresz-ertekesites-ad...
Üzletrész-értékesítés során adókötelezettség keletkezik, amelynek mértéke attól függ, hogy az értékesítő magánszemély-e, vagy cég.

--------------------------------------------------
Note added at 31 mins (2018-02-08 12:35:08 GMT)
--------------------------------------------------

http://forum.adoforum.hu/viewtopic.php?f=12&t=16483

--------------------------------------------------
Note added at 32 mins (2018-02-08 12:35:52 GMT)
--------------------------------------------------

Az üzletrészek leggyakrabban adásvételi szerződéssel kerülnek át más tulajdonába. Vevő lehet a társaság másik tagja, maga a cég, vagy egy kívülálló magánszemély vagy akár másik társaság, jogi személy is.

A szabályok azonban eltérőek attól függően, hogy a vevő a társaságban már egyébként is tag, vagy egy idegen, kívülálló személy lesz az új tulajdonos.

A törvény által felállított főszabály az, hogy az üzletrész szabadon átruházható a társaság egy másik tagjára. Ezen felül még akár az is lehetséges, hogy valamelyik tag részére elővásárlási jogot is biztosítottak, így ő előnybe kerül más tagokkal szemben, hiszen dönthet róla, hogy meg akarja-e venni a felkínált üzletrészt vagy sem. Az üzletrész megvásárlását követően sem fog azonban két üzletrésszel rendelkezni, továbbra is egy üzletrésze lesz, az azonban a megvásárolt résszel fog nőni.

Egy Kft. esetében fontos lehet, hogy kik a tulajdonosok, hiszen nem mindenkivel üzletelünk szívesen. Ezt a törvény is figyelembe veszi, így a kívülállókra történő üzletrész átruházásnak szigorúbb szabályai vannak.

Az egyik nagyon fontos szabály, hogy üzletrészt kívülálló személyre csak olyan esetben lehet átruházni, ha a törzsbetét teljes egészében befizetésre került. Vagyis ha egy cég alapításakor a tagok úgy döntöttek, hogy a teljes tőkét 1 év alatt biztosítják, azonban fél év múlva az üzletrészt értékesíteni szeretné egy tag, ezt csak akkor teheti meg, hogy a rá eső tőkét teljes mértékben a társaság rendelkezésére bocsátja. Ez a szabály csak az üzletrészt átruházó tagra vonatkozik, vagyis az lényegtelen, hogy a többi tag teljesítette-e már ezt a kötelezettségét.

http://kocsisszabougyved.hu/hogyan-adhato-el-az-uzletresz/

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2018-02-08 22:37:40 GMT)
--------------------------------------------------

A kérdésben: "übernehmende Körperschaft hinsichtlich des Mitunternehmeranteils"
Jó volna tudni a válasz pontosításához a cégformát, addig is:

Bei manchen Gemeinschaftsunternehmen setzen die Partnerunternehmen eigenes Vermögen und andere Ressourcen ein, anstatt eine Kapitalgesellschaft, <
Personengesellschaft oder andere Gesellschaft zu gründen oder eine von ihnen unabhängige Vermögens- und Finanzstruktur zu schaffen.

VERORDNUNG (EG) Nr. 1126/2008 DER KOMMISSION
vom 3. November 2008
zur Übernahme bestimmter internationaler Rechnungslegungsstandards gemäß der Verordnung (EG)
Nr. 1606/2002 des Europäischen Parlaments und des Rates
A magyar változatban a 274. oldalon, a lap közepén

Egyes közös vállalkozások tevékenysége a tulajdonosok eszközeinek és más erőforrásainak a felhasználását foglalják magukban, nem pedig a tulajdonosoktól elkülönülő gazdasági társaság, személyegyesítő társaság vagy egyéb gazdálkodó egység vagy pénzügyi szervezet létrehozását.

Személyegyesítő társaságok
A személyegyesítő társaságokban a társaság működésének és működtetésének mozgatórugója a társaság tagjainak személyében rejlik. A tagok szaktudása, szakértelme, ügyessége, ismeretei szükségesek a társaság tevékenységéhez, és kevésbé fontos az összeadott vagyoni betét nagysága, mivel itt nem a pénz, illetve vagyontömeg „dolgoztatása" a lényeg.A személyegyesítő társaság gyökerei a római jogi societas-ban lelhetők fel, amely társasági szerződés alapján a tagok között kötelmi helyzetet teremtett. E társasági forma angolszász jogterületen kialakított formája a társas cég, a partnership. A társas céget a társuló felek kifejezetten üzleti tevékenység céljából hozzák létre úgy, hogy az eredményből közösen részesülnek. Az angol gyakorlat üzleti tevékenységnek tekinti mindenféle foglalkozás, hivatás, szakma közös gyakorlását, így a közös ügyvédi, jogi tanácsadó irodák működését, színházi vállalkozásokat vagy közös orvosi rendelő fenntartását. A partnership keretében a tagok között kölcsönös képviseleti, ügynöki természetű jogviszony áll fenn. Ennek következtében minden tag ügynöke a társaságnak is, és egyben ügynöke külön-külön minden társának is. A kontinentális jog, a személyegyesítő társaságok tipikus formájaként a közkereseti társaságot teremtette meg, mely keretében a tagok mindegyike jogosult a cég képviseletére és ügyvitelének ellátására, nem képviseli azonban a társaság többi tagját.
A személyegyesítő társaságok sajátos alakzatát képezik a betéti társaságok. (Ennek angolszász megfelelője a limited partnership.) Tulajdonképpen a betéti társaság tekintendő a legősibb társasági konstrukciónak, mivel a középkorban, főleg a tengerentúli kereskedés céljára létrejött társaságoknál gyakorivá vált, hogy az egyik tag pénzt, árut, hajót, vagyis valamilyen vagyont vitt a társas cégbe, míg a másik tag, a tulajdonképpeni vállalkozó a haszon egy részéért kifejtette a tényleges kereskedelmi, fuvarozási stb. tevékenységet.

Vagyonegesítő társaságok
Nincs jelentősége a tag személyiségének, szakmai vagy egyéb tulajdonságainak, hiszen a tag jellemzően nem végez munkát az ilyen társaságokban. A szakképzettséget igénylő feladatoknak, tevékenységeknek az ellátására - melyeket a személyegyesítő társaságokban a tagok végeznek - itt szakértőt, szakmai testületet alkalmaznak. Ebben a formációban tehát a tag pénzéé a főszerep. A „személytelen pénzből" képzett vagyontömeg működtetése és eredményes, hasznot hozó (profitot termelő) felhasználása a célja és funkciója a vagyonegyesítő társaságoknak. A vagyonegyesítő társaságok fő típusaként a részvénytársaságokat jelölhetjük meg. A részvénytársaságok létrehozásának egyik indítéka az állami kölcsönök kibocsátásában keresendő. Mindazok, akik a kölcsön visszafizetésében és kamatozásában érdekeltté váltak, egyesületbe tömörültek, és ezek az egyesületek fejlődtek a későbbiek során kereskedelmi társaságokká, részvénytársaságokká.
http://polgarijog.uw.hu/C.10_v.1.0..pdf




--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2018-02-08 22:39:42 GMT)
--------------------------------------------------

Beleáshatok még az osztrák cégjogba, de akkor valamivel többet kellene elárulnod egy mondatnál.

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2018-02-08 22:52:06 GMT)
--------------------------------------------------

ptk2013.hu/szakcikkek/pinter-attila-az-uzletresz...gj.../5969
A régi Ptk. 94. §-a szabályozta a dolog fogalmát, miszerint minden birtokba vehető dolog tulajdonjog tárgya lehetett. A Gt. 121. § (1) bekezdésének fogalomhasználatában a társaság bejegyzését követően a tagok jogait és a társaság vagyonából őket megillető hányadot az üzletrész testesíti meg.

Mocsár Attila Zsolt: Az üzletrész jogi természete (Mikor száll át az ...
ptk2013.hu/szakcikkek/mocsar-attila-zsolt.../6328
Az üzletrész elvont fogalom, a tagok jogainak és kötelezettségeinek, valamint a társasági vagyonból őket megillető hányad gyűjtő elnevezése. ... Az „eszmei dolog” fogalma megjelent az újabb bírói gyakorlatban, mégpedig a korlátolt felelősségű társaságban tagsági jogot megtestesítő üzletrész jogi minőségének ...

felesleges görcsölnöm, hiszen magyarra fordítasz: az átvételre kerülő "tagsági részesedést megtestesítő vagyoni értékű jog: a közhasznú társasági üzletrész, korlátolt felelősségű társasági üzletrész" t megtestesítő hányad az adott xxxc dátumtól, iddőponttól, órától a vásárló birtokába kerül és a továbbiakban az ő tulajdonát/ukat képezi

"tritt die übernehmende Körperschaft hinsichtlich des Mitunternehmeranteils in die Rechtsstellung der einbringenden Partei ein = az átvételre kerülő üzletrészeket megtestesítő hányad, szóval ragozhatjuk, de ez maga az üzletrész, magyarul nincs rá jobb, még akkor se, ha Rt. lenne, hiszen a részvény maga is egy adott üzletrészt testesít meg.

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2018-02-08 22:52:41 GMT)
--------------------------------------------------

(erről nem én tehetek,. én csak két szót szerettem volna kiemelni, nem jött össze)

Erzsébet Czopyk
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 18




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search