Flugzeugprüfer

Polish translation: osoba/ersonel poświadczający obsługę techniczną statków powietrznych

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Flugzeugprüfer
Polish translation:osoba/ersonel poświadczający obsługę techniczną statków powietrznych
Entered by: Crannmer

07:00 Jul 19, 2015
German to Polish translations [PRO]
Aerospace / Aviation / Space / lotnictwo
German term or phrase: Flugzeugprüfer
Dokładny opis zakresu kompetencji znajduje się na stronie:
http://www.airengineers.org/images/documents/Why_is_the_LAME...

zastanawiam się, jak najlepiej oddać to po polsku, czy jest to mechanik pokładowy?
Czy kontroler obsługi naziemnej?

Kontekst jest tutaj:
https://www.condor.com/de/interview-eisentraud.html
Będę wdzięczna za wszelkie podpowiedzi.
Agnieszka Paleczny
osoba/ersonel poświadczający obsługę techniczną statków powietrznych
Explanation:
osoba/personel poświadczający obsługę techniczną statków powietrznych

ang. certifying staff maintenance

Licencje zgodnie z EASA Part-66 (dawniej JAR-66). W tych przepisach definiowane są wymagania i licencje zarówno dla mechaników uprawnionych do poświadczenia obsługi statków powietrznych (czyli wykonujących prace i je później poświadczających), jak i osób zajmujących się wyłącznie sprawdzaniem stanu statków powietrznych i potwierdzające lub nie min. poświadczeniami poszczególnych części czy zespołów aż po (przy posiadaniu odpowiednio wysokiej licencji) świadectwa zdatności do lotu (certificate of airworthiness) statków powietrznych.

http://orka.sejm.gov.pl/Druki6ka.nsf/0/16F6DE751E9CBF01C1257...$file/2113%20-%20akty%20wykonawcze.pdf

https://www.career.aero/ausbildung/de/luftfahrt-berufe/pruef...

https://de.wikipedia.org/wiki/Fluggerätmechaniker#Pr.C3.BCfe...


--------------------------------------------------
Note added at 1 Stunde (2015-07-19 08:27:37 GMT)
--------------------------------------------------

Ponieważ link się rozleciał, tylko jeden ważny fragment z ustawy:

JAR-66. Wspólne Wymagania Lotnicze - Personel poświadczający obsługę techniczną statków powietrznych - Certifying Staff Maintenance
Selected response from:

Crannmer
Grading comment
dziekuje!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2osoba/ersonel poświadczający obsługę techniczną statków powietrznych
Crannmer
4 +1Mechanik lotniczy (lub OPISOWO)
Jacek Konopka


Discussion entries: 6





  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Mechanik lotniczy (lub OPISOWO)


Explanation:
j.w.

--------------------------------------------------
Note added at   13 min (2015-07-19 07:14:05 GMT)
--------------------------------------------------

OPISOWO:
Mechanik odpowiedzialny za (serwisowanie) i kontrolowanie stanu technicznego samolotu.

[...]
Mechanik lotniczy to osoba będąca szczególnym przykładem mechanika, wyspecjalizowanego w serwisowaniu i kontrolowaniu stanu technicznego samolotów.

http://www.praca.pl/poradniki/lista-stanowisk/serwis-technik...

LINK NADRZĘDNY
https://www.google.pl/#q=mechanik lotniczy

Ewentualnie TECHNIK MECHANIK LOTNICZY
[...]
technik mechanik lotniczy. Prowadzi naprawy główne (remonty i naprawy specjalne) oraz modyfikacje statków powietrznych albo ich zespołów i wyposażenia ....

http://www.szkolnictwo.pl/szukaj,technik_mechanik_lotniczy

WIKI:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Technik_mechanik_lotniczy

Mechanik lotniczy wykonuje przeglądy bieżące i okresowe statku powietrznego, a w szczególności:

sprawdza strukturę płatowca statku powietrznego,
wykonuje naprawy i czynności obsługowe silnika,
wykonuje naprawy i czynności obsługowe instalacji pokładowych.
Mechanik lotniczy to specjalista z zakresu:

skrzydeł,
usterzenia,
kadłuba samolotu,
kadłuba śmigłowca,
silnika lotniczego,
śmigła,
wirnika nośnego,
instalacji hydraulicznej,
instalacji paliwowej.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Technik_mechanik_lotniczy

--------------------------------------------------
Note added at   23 min (2015-07-19 07:23:36 GMT)
--------------------------------------------------

KOMENTARZ:

Mechanik pokładowy stanowi część załogi: kapitan/ drugi pilot ( czasem "drugi kapitan) oraz mechanik pokładowy (czasami załoga obejmuje większą ilość osób).
Mechanik pokłądowy zatem- nawet adekwatnie do nazwy- znajduje się na pokłądzie samolotu (mówimy tu o samolotach cywilnych).
O ile się nie mylę mechanik pokłądowy to Flugingenieur.

Flugzeugprüfer natomiast ma inny zakres odpowiedzialności i kompetencji- proszę także porównać definicje.

CIEKAWY ARTYKUŁ:
Załogę Tu-154 stanowili: 36-letni I pilot mjr Arkadiusz Protasiuk, 36-letni II pilot ppłk Robert Grzywna, 31-letni nawigator kpt. Artur Ziętek i 36-letni mechanik pokładowy ppor. Andrzej Michalak. Stewardesy to Barbara Maciejczyk, Natalia Januszko i Justyna Moniuszko.
[...]
http://wyborcza.pl/1,76842,7964614,Stenogramy_rozmow_z_kabin...

Radiooficer i mechanik pokładowy sprawdzają stan techniczny samolotu. Drugi pilot tymczasem zajęty jest sprawdzeniem prawidłowego załadunku.

ANG: FLIGHT ENGINEER, a to co innego niż Flugzeugprüfer.



--------------------------------------------------
Note added at   29 min (2015-07-19 07:29:37 GMT)
--------------------------------------------------

Aha: NIE JEST TO TAKŻE KONTROLER OBSŁUGI NAZIEMNEJ
Proszę porównać:
Ein Fluglotse (engl. air traffic controller, air traffic control officer, ATCO) hat die Aufgabe, den Luftverkehr sicher, ordnungsgemäß, flüssig und ökonomisch zu lenken. Der Begriff Lotse kommt ursprünglich aus der Seefahrt und bezeichnet dort einen erfahrenen Seemann, der die Gewässer einer Küste oder eines Flusses so gut kennt, dass er Schiffe sicher hindurchleiten kann.

https://de.wikipedia.org/wiki/Fluglotse

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kontroler_(lotnictwo)


Jacek Konopka
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Beata Melzner
40 mins
  -> Dziękuję serdecznie!

neutral  Crannmer: Za szeroko i nieprecyzyjnie. Te kwestie są dość sztywno uregulowane przepisami.
1 hr
  -> Nadałem kierunek poszukiwań. Wykluczenie pewnych kwestii to istotna sprawa. W istocie myślałem o osobie poświadczającej; nie mam jednak całkowitej pewności.

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
osoba/ersonel poświadczający obsługę techniczną statków powietrznych


Explanation:
osoba/personel poświadczający obsługę techniczną statków powietrznych

ang. certifying staff maintenance

Licencje zgodnie z EASA Part-66 (dawniej JAR-66). W tych przepisach definiowane są wymagania i licencje zarówno dla mechaników uprawnionych do poświadczenia obsługi statków powietrznych (czyli wykonujących prace i je później poświadczających), jak i osób zajmujących się wyłącznie sprawdzaniem stanu statków powietrznych i potwierdzające lub nie min. poświadczeniami poszczególnych części czy zespołów aż po (przy posiadaniu odpowiednio wysokiej licencji) świadectwa zdatności do lotu (certificate of airworthiness) statków powietrznych.

http://orka.sejm.gov.pl/Druki6ka.nsf/0/16F6DE751E9CBF01C1257...$file/2113%20-%20akty%20wykonawcze.pdf

https://www.career.aero/ausbildung/de/luftfahrt-berufe/pruef...

https://de.wikipedia.org/wiki/Fluggerätmechaniker#Pr.C3.BCfe...


--------------------------------------------------
Note added at 1 Stunde (2015-07-19 08:27:37 GMT)
--------------------------------------------------

Ponieważ link się rozleciał, tylko jeden ważny fragment z ustawy:

JAR-66. Wspólne Wymagania Lotnicze - Personel poświadczający obsługę techniczną statków powietrznych - Certifying Staff Maintenance

Crannmer
PRO pts in category: 36
Grading comment
dziekuje!
Notes to answerer
Asker: dziękuję!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacek Konopka
1 hr
  -> thx

agree  Arrakis: Patrz komentarz na górze.
11 hrs
  -> Dziękuję za konsultację :-)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search