veratmen

Polish translation: oddychanie

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:veratmen
Polish translation:oddychanie
Entered by: Piotr Fras

07:08 Sep 27, 2012
German to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Botany / uprawa buraków cukrowych
German term or phrase: veratmen
W tekście dotyczącym strat buraków pojawia się veratmen i Veratmung:

W porównaniu z delikatnym czyszczeniem buraków czyszczenie agresywne powoduje ...?
"Aggresiv gereinigte Rüben veratmen während einer vierwöchigen Lagerung mit 0,6% Zucker etwa doppelt so viel wie schonen gereinigte Rüben".

"Während der Lagerung treten höhere Verluste beschädigter Rüben durch Veratmung und Fäulnis"

Czy to jakieś utlenianie, przemiana, rozkład?
Będę wdzięczny za pomoc
Andrzej Golda
Poland
oddychanie
Explanation:
Proces oddychania wewnątrzkomórkowego przebiega w taki sam sposób u roślin, jak i u zwierząt. Różnica dotyczy pochodzenia tlenu. Zwierzęta pobierają go z atmosfery. Rośliny podczas dnia wykorzystują część tlenu wytwarzanego w wyniku fotosyntezy, a resztę usuwają do atmosfery. W nocy, gdy fotosynteza nie zachodzi wykorzystują tlen zgromadzony w przestworach komórkowych. Intensywność oddychania zależy od potrzeb energetycznych komórek – jest duża w tkankach merystematycznych, mniejsza w dojrzałych tkankach stałych, niska w organach starzejących się, bardzo niska w nasionach będących organami przetrwalnikowymi.

--------------------------------------------------
Note added at 38 minutes (2012-09-27 07:46:33 GMT)
--------------------------------------------------

veratmen = oddychać

--------------------------------------------------
Note added at 46 minutes (2012-09-27 07:55:04 GMT)
--------------------------------------------------

"Oddychanie (łac. respiratio – oddychanie[1]) – procesy życiowe związane z uzyskiwaniem przez organizmy energii użytecznej biologicznie:

Oddychanie zewnętrzne, respiracja, oddychanie – zespół procesów fizjologicznych, podczas których ze środowiskiem wymieniane są gazy oddechowe.
Oddychanie komórkowe, oddychanie wewnętrzne, utlenianie biologiczne, oddychanie – proces metaboliczny polegający na uzyskiwaniu energii użytecznej biologicznie podczas utleniania substratów"
http://pl.wikipedia.org/wiki/Oddychanie
W tym przypadku chodzi o oddychanie (oddychanie zewnętrzne, ang. respiration, niem. Veratmung - zob. http://www.dict.cc/?s=Veratmung)
Selected response from:

Piotr Fras
Poland
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4tu: tracić wskutek kontaktu z powietrzem
Jacek Zukowski
4oddychanie
Piotr Fras
2utlenianie
Grzegorz Mizera


  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
utlenianie


Explanation:


--------------------------------------------------
Note added at 29 mins (2012-09-27 07:37:48 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.proz.com/kudoz/german_to_polish/agriculture/35748...

http://www.proz.com/kudoz/german_to_english/tech_engineering...

Grzegorz Mizera
Belgium
Native speaker of: Native in PolishPolish
Notes to answerer
Asker: Dzięki, ależ mi głupio


32 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
oddychanie


Explanation:
Proces oddychania wewnątrzkomórkowego przebiega w taki sam sposób u roślin, jak i u zwierząt. Różnica dotyczy pochodzenia tlenu. Zwierzęta pobierają go z atmosfery. Rośliny podczas dnia wykorzystują część tlenu wytwarzanego w wyniku fotosyntezy, a resztę usuwają do atmosfery. W nocy, gdy fotosynteza nie zachodzi wykorzystują tlen zgromadzony w przestworach komórkowych. Intensywność oddychania zależy od potrzeb energetycznych komórek – jest duża w tkankach merystematycznych, mniejsza w dojrzałych tkankach stałych, niska w organach starzejących się, bardzo niska w nasionach będących organami przetrwalnikowymi.

--------------------------------------------------
Note added at 38 minutes (2012-09-27 07:46:33 GMT)
--------------------------------------------------

veratmen = oddychać

--------------------------------------------------
Note added at 46 minutes (2012-09-27 07:55:04 GMT)
--------------------------------------------------

"Oddychanie (łac. respiratio – oddychanie[1]) – procesy życiowe związane z uzyskiwaniem przez organizmy energii użytecznej biologicznie:

Oddychanie zewnętrzne, respiracja, oddychanie – zespół procesów fizjologicznych, podczas których ze środowiskiem wymieniane są gazy oddechowe.
Oddychanie komórkowe, oddychanie wewnętrzne, utlenianie biologiczne, oddychanie – proces metaboliczny polegający na uzyskiwaniu energii użytecznej biologicznie podczas utleniania substratów"
http://pl.wikipedia.org/wiki/Oddychanie
W tym przypadku chodzi o oddychanie (oddychanie zewnętrzne, ang. respiration, niem. Veratmung - zob. http://www.dict.cc/?s=Veratmung)


    Reference: http://www.sciaga.pl/slowniki-tematyczne/2040/oddychanie-ros...
Piotr Fras
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tu: tracić wskutek kontaktu z powietrzem


Explanation:
IMHO

Jacek Zukowski
Italy
Native speaker of: Native in PolishPolish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search