Walzschlepper

Swedish translation: packningstraktor (packningsmaskin)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Walzschlepper
Swedish translation:packningstraktor (packningsmaskin)
Entered by: Klas Törnquist

22:45 May 8, 2006
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Agriculture / Jordbruk
German term or phrase: Walzschlepper
• Schweren Walzschlepper mit Siloverteiler für Verdichtungsarbeit vorsehen

• Använd en tung valssläpare### med silofördelare för komprimeringsarbete
Reino Havbrandt (X)
Sweden
packningstraktor (packningsmaskin)
Explanation:
Förr i tiden när man lade ensilage i en plansilo körde man helt enkelt in med traktor och vagn och lastade av för hand (huvaligen!) eller tippade medan man körde framåt för att fördela grödfodret så mycket som möjligt. Efter några lass körde man fram och tillbaka med en vanlig lantbrukstraktor för att packa och ge plats åt mer. Det brukade bli litet äventyrligt när nivån kom upp några meter. Det hände att traktorn (utan störtbåge på den tiden) fastnade på väg upp eller började stegra.

Been there, done that!

Nuförtiden tror jag de har särskilda ensilagevagnar som tippar/fördelar utan handkraft. Ungefär som en gödselspridare, fast med mindre sprätt.
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Tack:• Använd en tung packningstraktor med silofördelare för komprimeringen
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4packningstraktor (packningsmaskin)
Klas Törnquist
4vält-någonting
Eva Gustavsson
3valsdragare
Mats Wiman


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
valsdragare


Explanation:
Räkna med en tung valsdragare med ensilagespridare för komprimeringen

Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 20

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
vält-någonting


Explanation:
Walze blir vält i jordbrukssammanhang. Vad den där Schlepper ska bli vet jag dock inte.


    Norstedts
Eva Gustavsson
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 20

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
packningstraktor (packningsmaskin)


Explanation:
Förr i tiden när man lade ensilage i en plansilo körde man helt enkelt in med traktor och vagn och lastade av för hand (huvaligen!) eller tippade medan man körde framåt för att fördela grödfodret så mycket som möjligt. Efter några lass körde man fram och tillbaka med en vanlig lantbrukstraktor för att packa och ge plats åt mer. Det brukade bli litet äventyrligt när nivån kom upp några meter. Det hände att traktorn (utan störtbåge på den tiden) fastnade på väg upp eller började stegra.

Been there, done that!

Nuförtiden tror jag de har särskilda ensilagevagnar som tippar/fördelar utan handkraft. Ungefär som en gödselspridare, fast med mindre sprätt.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 32
Grading comment
Tack:• Använd en tung packningstraktor med silofördelare för komprimeringen




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search