Schleppen

Swedish translation: sladdning

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Schleppen
Swedish translation:sladdning
Entered by: Klas Törnquist

06:26 May 9, 2006
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Agriculture / Jordbruk
German term or phrase: Schleppen
• Mähweiden durch Grünlandpflegemaßnahmen in einen besser silierfähigen Zustand bringen (zum Beispiel durch Walzen, Schleppen und insbesondere den regelmäßigen Nachsaaten mit Weidelgras mit den regional empfohlenen Sorten)

• Se till att det skördade materialet är lämpligt för ensilering med hjälp av jordbearbetningsåtgärder (till exempel vältning, skrapning och särskilt regelbunden eftersådd med renrepe av regionalt rekommenderad sort)
Reino Havbrandt (X)
Sweden
sladdning
Explanation:
...möjligen. En "sladd" är ett redskap som jämnar till, t ex efter plöjning.

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2006-05-09 11:41:17 GMT)
--------------------------------------------------

Grünland ska kanske översättas med "vall".
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Tack! även för vall!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3sladdning
Klas Törnquist
2släpa
Eva Gustavsson


Discussion entries: 3





  

Answers


52 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
släpa


Explanation:
Jag är osäker på det här, men vi har ibland släpat igen potatisfårorna vid potatissättningen med hjälp av hästar och en slags regel eller stock som bara släpar efter.
Mähweiden måste väl vara slåtterängar. Jämför mähen och Weide i Norstedts. Det handlar tydligen om att hålla marken i gott tillstånd så att gräset växer bra och går bättre att ensilera.


    Reference: http://www.diegruene.ch/index.html?page_id=218
Eva Gustavsson
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 20

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
sladdning


Explanation:
...möjligen. En "sladd" är ett redskap som jämnar till, t ex efter plöjning.

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2006-05-09 11:41:17 GMT)
--------------------------------------------------

Grünland ska kanske översättas med "vall".

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 32
Grading comment
Tack! även för vall!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search