Ackergras

Swedish translation: vall

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Ackergras
Swedish translation:vall
Entered by: Reino Havbrandt (X)

11:32 May 9, 2006
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Agriculture / Jordbruk
German term or phrase: Ackergras
• Skörda inte för djupt (snitthöjden på slåtterängar får inte vara under 5 cm, för
Ackergras nicht unter 7 cm)

kvickrot inte under 7 cm)
Reino Havbrandt (X)
Sweden
vall
Explanation:
Jo, jag har också hittat listan med synonymer till Quecke, men här borde Ackergras betyda vall istället: gräs som odlas på åkermark, till skillnad från Grünland som är äng eller betesmark.

Se t.ex. fjärde träffen på nedanstående Google-sida.

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2006-05-09 11:46:12 GMT)
--------------------------------------------------

PS. Kvickrot skulle kunna skäras ända nere under markytan och ändå komma igen ;-).
Selected response from:

Eva Gustavsson
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4vall
Eva Gustavsson
3fodergräs
Stefanie Busam Golay
1Vall
Staffan Wiman


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
vall


Explanation:
Jo, jag har också hittat listan med synonymer till Quecke, men här borde Ackergras betyda vall istället: gräs som odlas på åkermark, till skillnad från Grünland som är äng eller betesmark.

Se t.ex. fjärde träffen på nedanstående Google-sida.

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2006-05-09 11:46:12 GMT)
--------------------------------------------------

PS. Kvickrot skulle kunna skäras ända nere under markytan och ändå komma igen ;-).


    Reference: http://www.google.com/search?q=ackergras&hl=sv&hs=e1P&lr=&cl...
Eva Gustavsson
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 20
Grading comment
Tack!

16 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
Vall


Explanation:
Ackergras verkar ju vara en synonym för Quecke, kvickrot eller kveke som man ju också säger. Frågan är om det inte här snarare betyder vall, dvs gräs som sås på en åker i stället för att som på en äng vara flerårigt. Då borde det vara viktigare att ha en högre snitthöjd för att undvika att få med jord i det skördade gräset. Avdelningen för gissningar.

--------------------------------------------------
Note added at 20 Minuten (2006-05-09 11:52:18 GMT)
--------------------------------------------------

Kvickrot är väl heller inget som man avsiktligt har på åkern.

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
fodergräs


Explanation:
Unter dem Begriff Ackergras werden mehrschnittige Futtergräser in Reinsaaten oder Gemengen zusammengefasst (ein- bis mehrjähriger Anbau):

http://tinyurl.com/qqwrb
3.3.2

Stefanie Busam Golay
Works in field
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in category: 15




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search