Grenzetteinrichtung

Swedish translation: Se nedan!

07:36 Aug 9, 2007
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Agriculture / jordbruksmaskiner
German term or phrase: Grenzetteinrichtung
En hövändare, där "zetteinrichtung" är vändanordningen, men vad står "Gren" för?
myrwad
Sweden
Swedish translation:Se nedan!
Explanation:
Det ska vara Grenzzetteinrichtung. En anordning som snedställer hjulen så att fodrets sidospridning begränsas, t ex vid staket.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-08-09 09:20:44 GMT)
--------------------------------------------------

Kallas tydligen "diagonalställning" på svenska.
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1Se nedan!
Klas Törnquist
3Kanthövändare
Jan Sundström


Discussion entries: 2





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Se nedan!


Explanation:
Det ska vara Grenzzetteinrichtung. En anordning som snedställer hjulen så att fodrets sidospridning begränsas, t ex vid staket.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-08-09 09:20:44 GMT)
--------------------------------------------------

Kallas tydligen "diagonalställning" på svenska.



    Reference: http://www.poettinger.at/landtechnik/download/eurohit_de.pdf
Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 32
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Hansson: Medhåll.
1 day 4 hrs
  -> Tack bror Hansson!

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Kanthövändare


Explanation:
Jo, jag är också inne på att det är ett stavfel.
Det är alltså en hövändare som kan anpassas för att köra utmed kanter, precis som den här:
http://www.kts.se/rotorhovandare.htm
Jämför även utläggningen här på Proz om Grenzstreuen nedan.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-08-09 09:26:14 GMT)
--------------------------------------------------

Ja, "kanthövändare" var förstås en lekmannagissning.
Klas har hittat diagonalställning, i min länk finns snedställning med:
"...maskinerna kan snedställas åt både höger/vänster vid spridning och vändning längs kanter och diken. detta gör att materialet räfsas in mot fältet istället för att spridas utanför."
Man kanske kan kalla den "hövändare med snedställningsfunktion"?


    Reference: http://de.wikipedia.org/wiki/Heuwender
    Reference: http://www.proz.com/kudoz/1555630
Jan Sundström
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 3

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Klas Törnquist: Jag tror det är själva snedställnings-/diagonalställningsanordningen som åsyftas.
5 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search