Umlaufpalette

Swedish translation: flergångspall

10:01 Apr 21, 2005
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering
German term or phrase: Umlaufpalette
Umlaufpalette är en sorts form för betonggjutning. Men vad kan det heta på svenska? I min text finns ordet bara som en lösryckt term, men på http://www.reymann-technik.de/html/pdfs/reymann_0503_bwi_dt.... finns en beskrivning med bild på en sådan palett.

Umlauf har väl att göra med omlopp eller något liknande? Men vad kan palett vara?
Hans Näslund
Sweden
Swedish translation:flergångspall
Explanation:
påhittat ord, men det fungerar t.ex. så här: pallen är så stor att den rymmer ett betongelement, t.ex. en vägg. Man sätter upp kantform och monterar armering, dörröppningar m.m. liggande på pallen och gjuter sedan betongen. Pallens yta är behandlad så att betongelementet inte fastnar under hårdnandet, och sedan är det bara att lyfta bort det hårdnade elementet och använda pallen på nytt. Men ett exakt svenskt namn på schabraket har jag inte lyckats hitta.

--------------------------------------------------
Note added at 2005-04-21 14:36:48 (GMT)
--------------------------------------------------

glömde säga att pallen flyttas från station till station under tillverkningen (kantform, armering, gjutning, härdning) och sedan börjar man om från början igen
Selected response from:

asptech
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2flergångspall
asptech
3bytespalett
T. Czibulyás


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
bytespalett


Explanation:
?

T. Czibulyás
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
flergångspall


Explanation:
påhittat ord, men det fungerar t.ex. så här: pallen är så stor att den rymmer ett betongelement, t.ex. en vägg. Man sätter upp kantform och monterar armering, dörröppningar m.m. liggande på pallen och gjuter sedan betongen. Pallens yta är behandlad så att betongelementet inte fastnar under hårdnandet, och sedan är det bara att lyfta bort det hårdnade elementet och använda pallen på nytt. Men ett exakt svenskt namn på schabraket har jag inte lyckats hitta.

--------------------------------------------------
Note added at 2005-04-21 14:36:48 (GMT)
--------------------------------------------------

glömde säga att pallen flyttas från station till station under tillverkningen (kantform, armering, gjutning, härdning) och sedan börjar man om från början igen

asptech
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 293
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad: Omloppspall? Cirkulationspall?
14 hrs

agree  Mario Marcolin: flyttbar pall
8 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search