Zwerchdach

Swedish translation: Frontespis

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Zwerchdach
Swedish translation:Frontespis
Entered by: Lena Samuelsson

16:44 Aug 19, 2006
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering / Arkitektur
German term or phrase: Zwerchdach
Vad kallas denna typ av lilletak på hus som syns i denna länk?

http://www.baumarkt.de/lexikon/Zwerchdach.htm
Lena Samuelsson
Sweden
Frontespis
Explanation:
Taket som helhet verkar inte ha något annat namn än sadeltak. Alltså sadeltak med frontespis.
En takkupa verkar inte gå ända ner till takfoten.
Å andra sidan så har jag inte lyckats komma fram till om frontespisen kan eller måste gå ända upp till nocken.
Kreuzdach verkar heta korstak, om man inte bara kan säga att det har frontespis på både fram och baksidan.
www.casapropria.nu/.../hustyp1b fs.jpg


--------------------------------------------------
Note added at 14 Stunden (2006-08-20 07:39:18 GMT)
--------------------------------------------------

Jag kommer inte själv fram via länken, men däremot om jag söker frontespis på Google.
Selected response from:

Staffan Wiman
Sweden
Grading comment
Tack Staffan! Jag visste att jag hade hört det förrut.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3mittgaveltak, (takkupa)
Jan Sundström
3Frontespis
Staffan Wiman


  

Answers


14 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Frontespis


Explanation:
Taket som helhet verkar inte ha något annat namn än sadeltak. Alltså sadeltak med frontespis.
En takkupa verkar inte gå ända ner till takfoten.
Å andra sidan så har jag inte lyckats komma fram till om frontespisen kan eller måste gå ända upp till nocken.
Kreuzdach verkar heta korstak, om man inte bara kan säga att det har frontespis på både fram och baksidan.
www.casapropria.nu/.../hustyp1b fs.jpg


--------------------------------------------------
Note added at 14 Stunden (2006-08-20 07:39:18 GMT)
--------------------------------------------------

Jag kommer inte själv fram via länken, men däremot om jag söker frontespis på Google.


Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 46
Grading comment
Tack Staffan! Jag visste att jag hade hört det förrut.

1 day 17 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
mittgaveltak, (takkupa)


Explanation:
Jag har inte hittat några andra referenser på svenska, men på norska och danska är midtgavl mer eller mindre synonymt med frontespis.

Det finns som sagt en hel del ritningar och bilder där denna typ av burspråk kallas takkupa, men det är nog egentligen inte en arkitektoniskt korrekt benämning:
http://www.arkitektursyn.se/byggjobb/jobb.htm

Dessutom skulle en återöversättning leda fel, takkupa kallas ju Dachgaube på tyska.



    Reference: http://www.antikabc.dk/antik-dk/index.aspx?id=10&dbid=369&q=...
    Reference: http://de.wikipedia.org/wiki/Dachgaube
Jan Sundström
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Zwerchdach heter faktiskt frontespis på svenska. Det har jag haft tidigare, men hittade plötsligt inte källan längre. Takkupa heter "Zwerchhaus" på tyska. En takkupa är i och för sig också en frontespis, med skillnaden att en frontespis inte alltid har fönster utan kanske bara utsmyckning. Tack i alla fall för din medverkan :-)





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search