Salami im Pfeffermantel

Swedish translation: pepparsalami

17:24 Feb 26, 2007
German to Swedish translations [PRO]
Cooking / Culinary
German term or phrase: Salami im Pfeffermantel
vad är skillnad pa Pfeffersalami och det ovan?

Har även flera variationer med mantel

SALAMI IM KNOBLAUCHMANTEL
cologne
Germany
Swedish translation:pepparsalami
Explanation:
Jag skulle kalla det pepparsalami rätt och slätt. Vi svenskar brukar inte ha så utförliga produktbenämningar som tyskarna som gärna försöker få med så mycket som möjligt i ett produktnamn.
Av de bilder på förpackad pepparsalami jag hittade på nätet hade alla ett pepparskikt på utsidan, som i länken nedan.
Selected response from:

Lena Samuelsson
Sweden
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2pepparsalami
Lena Samuelsson
1Pfeffersalami
Maria L


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
Pfeffersalami


Explanation:
I Pfeffersalami är pepparn nog främst i korven, det samma gäller för vitlök, chili osv. När de är iförda i en mantel sitter kryddorna osv. på utsidan (fast de kan finnas i dessutom). Har dessvärre inga översättningsförslag.

Maria L
Works in field
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in SwedishSwedish

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
pepparsalami


Explanation:
Jag skulle kalla det pepparsalami rätt och slätt. Vi svenskar brukar inte ha så utförliga produktbenämningar som tyskarna som gärna försöker få med så mycket som möjligt i ett produktnamn.
Av de bilder på förpackad pepparsalami jag hittade på nätet hade alla ett pepparskikt på utsidan, som i länken nedan.


    Reference: http://matservice.se/produkt.aspx?avd=&vgr=&productid=44452
Lena Samuelsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 20
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Hansson: Medhåll från köksregionerna
18 hrs
  -> Tack, Erik!

agree  Jan Sundström: Jo, läser man pepparsalami konnoterar man nog direkt till den peppartäckta. Om det inte är en lista som har med båda varianterna förstås...
1 day 11 hrs
  -> Tack, Jan!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search