ergiebig

Swedish translation: dryg

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:ergiebig
Swedish translation:dryg
Entered by: Erik Hansson

07:02 Oct 2, 2015
German to Swedish translations [PRO]
Cooking / Culinary / choklad
German term or phrase: ergiebig
"Sehr ergiebige Schokolade".

Funderar på det här med "ergiebig". Jag har hittills endast stött på ordet i bemärkelsen att en hudkräm osv kan vara "ergiebig", dvs. räcker länge eftersom man inte behöver använda större mängder.
Någon som har en idé när det gäller choklad? Funderade först på rikhaltig, men det beskriver något annat.
Tack!
Erik Hansson
Germany
dryg
Explanation:
Vet inte vad det är för choklad men det som räcker länge kan ju vara drygt... (satte en tvåa på säkerhet för att inte verka dryg :-) )
Selected response from:

Staffan Wiman
Sweden
Grading comment
Tack för detta förslag. I slutändan visade det sig vara chokladpulver, alltså passar beteckningen dryg bäst.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1med fyllig smak
Lena Samuelsson
2dryg
Staffan Wiman


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
dryg


Explanation:
Vet inte vad det är för choklad men det som räcker länge kan ju vara drygt... (satte en tvåa på säkerhet för att inte verka dryg :-) )

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack för detta förslag. I slutändan visade det sig vara chokladpulver, alltså passar beteckningen dryg bäst.

30 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
med fyllig smak


Explanation:
Det kanske kan fungera i det här fallet. Fast det beror ju på hur den skall användas, t.ex. i matlagning, då passar nog Staffens svar bättre.

Lena Samuelsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  BedaB
2 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search