Dipl. Volkswirt

Swedish translation: Dipl. Volkswirt, civilekonnom

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Dipl. Volkswirt
Swedish translation:Dipl. Volkswirt, civilekonnom
Entered by: Staffan Wiman

07:50 Mar 21, 2005
German to Swedish translations [PRO]
Economics / Titel
German term or phrase: Dipl. Volkswirt
Diplomierter Volkswirt = civilekonom ?
Staffan Wiman
Sweden
nationalekonom
Explanation:
är den egentliga översättningen, men tveksamt om det ska användas.
Vi hade ett liknande fall här nyligen.


--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2005-03-21 07:56:20 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.proz.com/kudoz/968062?float=1
Selected response from:

Erik Hansson
Germany
Grading comment
Tack för hjälpen! Det är egentligen nästan alltid svårt att veta vem som ska få poängen. Här var det länken som var avgörande.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2Civilekonom
Mats Wiman
3nationalekonom
Erik Hansson


Discussion entries: 2





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
nationalekonom


Explanation:
är den egentliga översättningen, men tveksamt om det ska användas.
Vi hade ett liknande fall här nyligen.


--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2005-03-21 07:56:20 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.proz.com/kudoz/968062?float=1

Erik Hansson
Germany
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Tack för hjälpen! Det är egentligen nästan alltid svårt att veta vem som ska få poängen. Här var det länken som var avgörande.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lennart Helgesson
1 hr
  -> Tack, Lennart!

disagree  Mats Wiman: Se nedan
2 hrs
  -> Tack för utläggningen, herr Civilekonomen ;-) Man lär sig något nytt varje dag.

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
Civilekonom


Explanation:
Erik har rätt men ändå fel. Nationalekonom är ingen titel, vilket Dipl.Volkswirt är. Civilekonomen är visserligen både Dipl.Volkswirt och Dipl.Betriebswirt men är ändå den titel som ligger närmast.
Ett alternativ skulle vara Fil.Mag. eller Fil.lic men då uttrycks ju inte ekonomikunskaperna.
Nationalekonom är en befattning eller yrkesbeteckning.
Mvh
MW
Civilekonom

Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 15

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Hansson: Medhåll!
17 mins
  -> Tack! Sportsligt!

agree  cologne
1 hr




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search