Lehrgespräch

Swedish translation: lärsamtal

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Lehrgespräch
Swedish translation:lärsamtal
Entered by: Erik Hansson

07:34 Jun 8, 2010
German to Swedish translations [PRO]
Social Sciences - Education / Pedagogy / utbildning
German term or phrase: Lehrgespräch
Kursledaren ska förmedla information med ett s.k. Lehrgespräch. Är detta något speciellt eller helt enkelt en vanlig lektion? http://www.ausbildernetz.de/plus/waehrend/vermittlung/unterr...
Erik Hansson
Germany
lärsamtal
Explanation:
Enligt beskrivningen i din referens verkar det handla om själva den "föreläsande" delen av en kurs/lektion som då helst ska föras i form av en dialog med kursdeltagarna/eleverna. Det finns ett par svenska googleträffar på "lärsamtal" som till viss del stämmer på detta.
Selected response from:

Cecilia Richter Ekholm
Grading comment
Tack för hjälpen, Cecilia!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
41elevsamtal, utvecklingssamtal, (ibland)kvartssamtal;2 lärsamtal
Helen Hedman Walderhaug
2handledning
Ingemar Kinnmark
2lärsamtal
Cecilia Richter Ekholm


Discussion entries: 3





  

Answers


52 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
lärsamtal


Explanation:
Enligt beskrivningen i din referens verkar det handla om själva den "föreläsande" delen av en kurs/lektion som då helst ska föras i form av en dialog med kursdeltagarna/eleverna. Det finns ett par svenska googleträffar på "lärsamtal" som till viss del stämmer på detta.

Example sentence(s):
  • Grupparbetet om genusmönster inom förskolan inleddes med ett lärsamtal.
Cecilia Richter Ekholm
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 24
Grading comment
Tack för hjälpen, Cecilia!

8 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
handledning


Explanation:
Se referenser nedan.

--------------------------------------------------
Note added at 11 mins (2010-06-08 07:46:28 GMT)
--------------------------------------------------

Från ProZ KudoZ:

German term or phrase: Lehrgespräch

teaching method alongside "praktische Übungen, Präsentationen" usw.

English translation: tutorial

Se: http://www.proz.com/kudoz/german_to_english/education_pedago...


--------------------------------------------------
Note added at 13 mins (2010-06-08 07:47:46 GMT)
--------------------------------------------------

Från ProZ KudoZ:

English term or phrase: tutorial
Swedish translation: självstudieprogram, handledning, lathund

Se: http://www.proz.com/kudoz/english_to_swedish/tech_engineerin...


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2010-06-08 08:53:48 GMT)
--------------------------------------------------

Seminarium, från Wikipedia:

Seminarium är en form för akademisk undervisning eller vetenskaplig diskussion i grupp, kring ett vetenskapligt problem eller dylikt och med krav på aktivt deltagande från alla närvarande. I all högre humanistisk/samhällsvetenskaplig akademisk utbildning och forskning är seminariet den kontinuerliga formen för diskussion av vetenskapliga resultat. En vanlig form är s.k. högre seminarier under ledning av en professor, som ingår i forskarutbildningen och där doktorander som ett led i sin arbetsprocess kontinuerligt presenterar sina forskningresultat och diskuterar sina preliminära vetenskapliga texter. En doktorsavhandling växer vanligen fram inom ramen för arbetet i ett högre seminarium. Detta har en formell struktur som påminner om ett sammanträde. På lägre nivåer förekommer s.k. pro-seminarier, där studenter inom grundutbildningen tränas i uppsatsskrivning, kritiskt tänkande, metod och teori etc.

Inom universitet och högskolor förekommer också ordet postseminarium (latin: 'efter seminariet'), som är den etablerade termen för den enklare måltid och sociala samvaro som brukar följa efter ett högre seminarium, där det vetenskapliga samtalet kan fortsätta under informella former.

Sök på

Seminarium (högskola)

i

http://www.wikipedia.org/


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2010-06-08 08:55:05 GMT)
--------------------------------------------------

Ytterligare referens:

Studierna i marknadsföring är ofta i form av fallstudier (case), och är nära anknuten till näringslivet och "verkligheten". Varje ämne har en timmes föreläsning i veckan och ofta en timmes seminarium (tutorial).

Se: http://www.fek.umu.se/utland/rapporter/uk_kingston_99.html


Ingemar Kinnmark
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
1elevsamtal, utvecklingssamtal, (ibland)kvartssamtal;2 lärsamtal


Explanation:
Lehrgespräch motsvarar elevsamtal eller utvecklingssamtal (till exempel så kallade kvartssamtal, men också de planerade handledande samtal som läraren har med en eller flera elever när de arbetar självständigt – motsvarande ung. eng. tutorials).
När elevsamtal/utvecklingssamtal inte avses( som här) är lärsamtal en rimlig term på svenska.
Beskrivningen av Lehrgespräch som ett pågående samtal där inlärning och förmågan att återge det inlärda hos en föredragande elev stöttas genom respons av den övriga elevgruppen och läraren bör kunna kallas lärsamtal – den sorts samtal som är viktig inom så kallad processinriktad inlärning.



    Reference: http://www.grundig-akademie.de/projekte/quali/getrain/e07/e0...
Helen Hedman Walderhaug
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search