Fachhochschule

Swedish translation: Yrkeshögskola / Högskola

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Fachhochschule
Swedish translation:Yrkeshögskola / Högskola
Entered by: Staffan Wiman

07:35 Oct 25, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Education / Pedagogy
German term or phrase: Fachhochschule
Fachhochschule Kiel
Tekniska högskolan Kiel, Yrkeshögskolan ?
Staffan Wiman
Sweden
Yrkeshögskola / Högskola
Explanation:
Yrkeshögskola förklarar väldigt bra vad det är frågan om, är dock osäker på om det finns yrkeshögskolor i Sverige. Mer allmänt vore även bara högskola möjligt. Däremot behöver en "Fachhochschule" inte (bara) vara tekniskt inriktad. T.ex. är FHTW i Berlin "Fachhochschule für Technik und Wirtschaft".
Selected response from:

Andreas Åkerlund
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
Skrev yrkeshögskola, för att det ju även kan finnas andra högskolor på orten.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3Yrkeshögskola / Högskola
Andreas Åkerlund
2Hogskola
cologne


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Hogskola


Explanation:
kanske.

cologne
Germany
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 3

15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
Yrkeshögskola / Högskola


Explanation:
Yrkeshögskola förklarar väldigt bra vad det är frågan om, är dock osäker på om det finns yrkeshögskolor i Sverige. Mer allmänt vore även bara högskola möjligt. Däremot behöver en "Fachhochschule" inte (bara) vara tekniskt inriktad. T.ex. är FHTW i Berlin "Fachhochschule für Technik und Wirtschaft".

Andreas Åkerlund
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack för hjälpen!
Skrev yrkeshögskola, för att det ju även kan finnas andra högskolor på orten.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: Yrkeshögskola
8 mins

agree  Erik Hansson: yrkeshögskola
41 mins

agree  cologne: haller med, men aven BWL kan pluggas dar
49 mins
  -> Precis, och därför kan det ev. vara motiverat att kalla det enbart "högskola". Det finns t.ex. en FH för musik i Köln som kanske snarare borde heta "musikhögskola" på svenska.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search