Vergütung (här)

Swedish translation: ytbehandling

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Vergütung (här)
Swedish translation:ytbehandling
Entered by: larserik

13:34 Nov 10, 2013
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng / skanner
German term or phrase: Vergütung (här)
Kontext:
Die Streulicht-Reflexionen SR lassen sich aus physikalischen Gründen nicht völlig vermeiden, aber sie können ferner durch eine Antireflexbeschichtung der Schutzglaseinrichtungen 62 oder eine **Vergütung** der reflektierenden Oberflächen der Schutzglaseinrichtungen 62 stark reduziert werden.

Beläggning? (i andra lägen "ersättning", "betalning"...)
larserik
Sweden
ytbehandling
Explanation:
Vergütung är olika typer av ytbehandling.

--------------------------------------------------
Note added at 2 Stunden (2013-11-10 15:36:18 GMT)
--------------------------------------------------

I andra sammanhang kan det givetvis betyda ersättning/kompensation.

--------------------------------------------------
Note added at 2 Stunden (2013-11-10 16:03:05 GMT)
--------------------------------------------------

Och, som Mats föreslår, härdning.
Selected response from:

Joakim Braun
Sweden
Grading comment
Tack Joakim! Jag skrev helt vagt "behandling" eftersom "reflekterande ytor" dök upp lite senare i meningen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3ytbehandling
Joakim Braun
4 -2härdning
Mats Wiman
3 -1kompensering
myrwad


  

Answers


45 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
kompensering


Explanation:
En möjlighet


myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 340

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Joakim Braun: Nej
1 hr

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -2
härdning


Explanation:
se URL


    Reference: http://de.wikipedia.org/wiki/Verg%C3%BCten_(Metallbearbeitun...
Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 48

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Joakim Braun: Nej, det handlar om optik och antireflexbehandling här.
8 mins

disagree  Yngve Roennike: antireflexbehandling står det även i Formatics TY-NO lexikon.
7 days

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ytbehandling


Explanation:
Vergütung är olika typer av ytbehandling.

--------------------------------------------------
Note added at 2 Stunden (2013-11-10 15:36:18 GMT)
--------------------------------------------------

I andra sammanhang kan det givetvis betyda ersättning/kompensation.

--------------------------------------------------
Note added at 2 Stunden (2013-11-10 16:03:05 GMT)
--------------------------------------------------

Och, som Mats föreslår, härdning.


    Reference: http://www.ddoptics.de/wiki/optische-verguetung
Joakim Braun
Sweden
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack Joakim! Jag skrev helt vagt "behandling" eftersom "reflekterande ytor" dök upp lite senare i meningen.
Notes to answerer
Asker: Din länk till ddoptics är övertygande. Bara lite lustigt att texten först har Beschichtung och sen Vergütung som alternativ. Båda bör ju vara någon form av beläggning.





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search