Differentialleichtbauweise

Swedish translation: sammansatt lätt svetsad stålkonstruktion

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Differentialleichtbauweise
Swedish translation:sammansatt lätt svetsad stålkonstruktion
Entered by: Holger Gremminger

19:15 Apr 13, 2005
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general)
German term or phrase: Differentialleichtbauweise
"eine Stahlkonstruktion in geschweisster Differentialleichtbauweise"
Holger Gremminger
sammansatt lätt svetsad stålkonstruktion
Explanation:
"Differential" innebär att (hela)konstruktionen är tillverkad av många smådelar, i motsats till "integral" där större delar tillverkas var för sig och sedan sätts ihop. Någon bra svensk motsvarighet finns inte.
Selected response from:

asptech
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5sammansatt lätt svetsad stålkonstruktion
asptech
1Lättviktsteknik
Christer Westling
1lättkonstruktion
Reino Havbrandt (X)


  

Answers


10 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
lättkonstruktion


Explanation:
är en etablerad teknisk term, men differential? det vet jag inte vad de menar med. Kanske ett plusord?
Svetsad lättkonstruktion borde kanske räcka.

Reino Havbrandt (X)
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 308

11 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
sammansatt lätt svetsad stålkonstruktion


Explanation:
"Differential" innebär att (hela)konstruktionen är tillverkad av många smådelar, i motsats till "integral" där större delar tillverkas var för sig och sedan sätts ihop. Någon bra svensk motsvarighet finns inte.

asptech
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 153
Grading comment
Tack!

12 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
Lättviktsteknik


Explanation:
För "Leichtbau" eller eng. "light weight" finns på svenska alternativ som lättviktsteknik, lättbyggnadsteknik, lättviktskonstruktion, lättviktsteknologi. Se t.ex. hur BMW beskriver sina bilar.

Är "Differential" en term som kan brukas i samband med denna teknik??? Vet ej. "Differential pressure" dyker dock upp i samband med kolfiberkonstruktion av lätta flygplansdelar.

Christer Westling
Native speaker of: Native in SwedishSwedish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search