Rippenscheibe

Swedish translation: vågbricka

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Rippenscheibe
Swedish translation:vågbricka
Entered by: Erik Hansson

06:19 Apr 15, 2005
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general)
German term or phrase: Rippenscheibe
Fästdon. Troligen typ av bricka.
Förekommer endast i en alltför lång och intetsägande reservdelslista, dvs. inget ytterligare sammanhang.
Erik Hansson
Germany
vågbricka
Explanation:
Gemäß http://www.afag.com/afag-glossary/afag-gloss-glossarycomplet... Rippenscheibe = wave wahser

Gemäß http://www.westernelectric.com.au/pdf-files/Spares-list-all.... wave washer = vågbricka

s. auch http://www.uniphon.se/fordon/skissk1d.htm

Gibt aber auch Treffer dafür, dass vågbricka = preload washer, z.B. http://www.bevi.se/download/b01sgspr.pdf
Selected response from:

Stefanie Busam Golay
Grading comment
Tack till er två! Efter konsultation med kund kom vi fram till att det är en vågbricka.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3tandad bricka
Klas Törnquist
2vågbricka
Stefanie Busam Golay


  

Answers


43 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tandad bricka


Explanation:
...verkar rimligt. En bricka med tänder/räfflor som bidrar till att låsa muttern.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 124

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Reino Havbrandt (X): Både tandade brickor och vågbrickor används för låsning av skruvförband; frågan är vilken typ Rippenscheibe egentligen syftar på. Jag har inte hittat något entydigt om detta.
22 hrs

46 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
vågbricka


Explanation:
Gemäß http://www.afag.com/afag-glossary/afag-gloss-glossarycomplet... Rippenscheibe = wave wahser

Gemäß http://www.westernelectric.com.au/pdf-files/Spares-list-all.... wave washer = vågbricka

s. auch http://www.uniphon.se/fordon/skissk1d.htm

Gibt aber auch Treffer dafür, dass vågbricka = preload washer, z.B. http://www.bevi.se/download/b01sgspr.pdf

Stefanie Busam Golay
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in category: 38
Grading comment
Tack till er två! Efter konsultation med kund kom vi fram till att det är en vågbricka.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search