Gleichlaufzylinder

Swedish translation: cylinder med genomgående kolvstång

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Gleichlaufzylinder
Swedish translation:cylinder med genomgående kolvstång
Entered by: Ingemar Kinnmark

18:58 Apr 11, 2010
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / Maskin
German term or phrase: Gleichlaufzylinder
I en lista med maskindelar.
Vérin à vitesse constante, steady-speed cylinder
constant low speed cylinder, cilindro de baja fricción, نيوماتيك .
Men vad kan den heta på svenska?
Staffan Wiman
Sweden
cylinder med genomgående kolvstång
Explanation:
Se referenser nedan.


--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2010-04-12 08:03:29 GMT)
--------------------------------------------------

Definition på tyska (se även bilden i denna referens), från Wikipedia:

Gleichlaufzylinder

Ein Gleichlaufzylinder (auch Gleichgangzylinder genannt) besitzt auf beiden Seiten der Kolbenfläche eine Kolbenstange.

Se: http://de.wikipedia.org/wiki/Hydraulikzylinder


--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2010-04-12 08:15:32 GMT)
--------------------------------------------------

Definition på engelska (se även bilden i denna referens):

Double rod cylinder/Double piston cylinder

This type of cylinder has a piston rod attached to each face of the piston head.

Se: http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.pacoma.com...

Se: http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.pacoma.com...



--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2010-04-12 08:28:27 GMT)
--------------------------------------------------

Från Wikipedia, engelska:

In double rod-end cylinders, the actuator has a rod extending from both sides of the piston and out both ends of the barrel.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_cylinder


--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2010-04-12 08:33:45 GMT)
--------------------------------------------------

Svensk referens (med bild):

Bilden ovan visar en dubbelverkande cylinder med genomgående kolvstång. Anslutningarna sitter i ändan av kolvstängerna. Cylindern infästes i båda kolvstångsändarna och det är själva cylinderröret som står för rörelsen.

Se: http://www.cylinderteknik.se/produkter.html
Selected response from:

Ingemar Kinnmark
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1cylinder med genomgående kolvstång
Ingemar Kinnmark
3parallellcylinder
Bengt Warin


  

Answers


48 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
parallellcylinder


Explanation:
gleichlaufend = jämnlöpande, synkront löpande, parallell



    Reference: http://www.metalwork.se/prodotti/cilindri/11SV09B%20Senza%20...
Bengt Warin
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4

12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
cylinder med genomgående kolvstång


Explanation:
Se referenser nedan.


--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2010-04-12 08:03:29 GMT)
--------------------------------------------------

Definition på tyska (se även bilden i denna referens), från Wikipedia:

Gleichlaufzylinder

Ein Gleichlaufzylinder (auch Gleichgangzylinder genannt) besitzt auf beiden Seiten der Kolbenfläche eine Kolbenstange.

Se: http://de.wikipedia.org/wiki/Hydraulikzylinder


--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2010-04-12 08:15:32 GMT)
--------------------------------------------------

Definition på engelska (se även bilden i denna referens):

Double rod cylinder/Double piston cylinder

This type of cylinder has a piston rod attached to each face of the piston head.

Se: http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.pacoma.com...

Se: http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.pacoma.com...



--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2010-04-12 08:28:27 GMT)
--------------------------------------------------

Från Wikipedia, engelska:

In double rod-end cylinders, the actuator has a rod extending from both sides of the piston and out both ends of the barrel.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_cylinder


--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2010-04-12 08:33:45 GMT)
--------------------------------------------------

Svensk referens (med bild):

Bilden ovan visar en dubbelverkande cylinder med genomgående kolvstång. Anslutningarna sitter i ändan av kolvstängerna. Cylindern infästes i båda kolvstångsändarna och det är själva cylinderröret som står för rörelsen.

Se: http://www.cylinderteknik.se/produkter.html


Ingemar Kinnmark
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 28
Grading comment
Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad
5 hrs
  -> Tack myrwad!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search