Stickluft

Swedish translation: koloxidrik luft

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Stickluft
Swedish translation:koloxidrik luft
Entered by: Sven Petersson

08:37 Sep 8, 2019
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / Kamin för bruk inomhus
German term or phrase: Stickluft
Bruksanvisning för en kamin, felsökningskapitlet:

Rauchaustritt beim Anheizen/Heizen - Ursache:
Schornstein noch kalt oder Stickluft im Schornstein

Är det kväve som avses, vad är då Stickluft? Kvävehaltig luft kan ju knappast vara korrekt översättning; luft har ju nästan 80% kväve.
Åsa Valley
Sweden
koloxidrik luft
Explanation:
:o)
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4koloxidrik luft
Sven Petersson
3Kalluft
Staffan Wiman
3syrefattig luft
Folke Nettelblad


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
koloxidrik luft


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 174

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
syrefattig luft


Explanation:
En annan variant som kan passa i sammanhanget. Naturligtvis beror syrefattigdomen främst på att det står mycket koloxider i skorstenen, som Sven säger.

Folke Nettelblad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

2 days 3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Kalluft


Explanation:
Eller en kall luftpropp. Jag gissar att det är detta som avses trots ordet "Stick-" gissar jag har med att göra att det är kall luft som kväver draget genom skorstenen snarare än att det skulle ha med gasen kväve att göra.

--------------------------------------------------
Note added at 2 jours 5 heures (2019-09-10 14:37:21 GMT)
--------------------------------------------------

Ordet "kalluftspropp" ger faktiskt rätt många träffar på Google


Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 75




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search