Leitfrequenzkabel

Swedish translation: kabel för masterfrekvens, styrfrekvenskabel

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Leitfrequenzkabel
Swedish translation:kabel för masterfrekvens, styrfrekvenskabel
Entered by: Staffan Wiman

11:50 Dec 18, 2009
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial / Elektronik av något slag
German term or phrase: Leitfrequenzkabel
I en liten lista.
Direktöversättningarna Ledfrekvenskabel eller styrfrekvenskabel ger inga träffar på google.
Staffan Wiman
Sweden
kabel för masterfrekvens
Explanation:
Referensen beskriver begreppet *Leitfrequenz* specifikt för Lenze, och de träffar man får på *Leitfrequenzkabel* verkar vara färdigkopplade kablar med 9-polig DSUB-kontakt i vardera änden, avsedda för Lenzes frekvensomriktare. På engelska kallar man *Leitfrequenz* för *master frequency*, och kabeln används vid master-slav-drifter med flera frekvensomriktare som ska följas åt i hastighet, men kanske inte nödvändigtvis med exakt samma varvtal. Då styrs masterns börvärde direkt och slavens varvtal indirekt från mastern, eventuellt med en omräkningsfaktor.

Ett alternativ skulle kunna vara *pilotfrekvens*, vilket den franska benämningen antyder, men jag tycker att *masterfrekvens* är det som passar bäst här.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen båda två!


4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1kabel för masterfrekvens
myrwad
4styrfrekvenskabel
Sven Petersson


Discussion entries: 2





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
styrfrekvenskabel


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 94

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
kabel för masterfrekvens


Explanation:
Referensen beskriver begreppet *Leitfrequenz* specifikt för Lenze, och de träffar man får på *Leitfrequenzkabel* verkar vara färdigkopplade kablar med 9-polig DSUB-kontakt i vardera änden, avsedda för Lenzes frekvensomriktare. På engelska kallar man *Leitfrequenz* för *master frequency*, och kabeln används vid master-slav-drifter med flera frekvensomriktare som ska följas åt i hastighet, men kanske inte nödvändigtvis med exakt samma varvtal. Då styrs masterns börvärde direkt och slavens varvtal indirekt från mastern, eventuellt med en omräkningsfaktor.

Ett alternativ skulle kunna vara *pilotfrekvens*, vilket den franska benämningen antyder, men jag tycker att *masterfrekvens* är det som passar bäst här.


    Reference: http://www.lenze.com/downloadbereich/X1_Zubehoer/X15_Externe...
myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 174
Grading comment
Tack för hjälpen båda två!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Pål Toler
1 hr
  -> Tack!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search