Brühwurst

Swedish translation: Brühwurst (lär ha vissa likheter med falukorv)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Brühwurst
Swedish translation:Brühwurst (lär ha vissa likheter med falukorv)
Entered by: Staffan Wiman

06:34 Apr 29, 2005
German to Swedish translations [PRO]
Food & Drink / Korvsorter
German term or phrase: Brühwurst
Stekkorv tänkte jag först, men det borde ju vara Bratwurst, som ju är en speciell sort (i alla fall i Sverige). Frågan är om dessa namn överhuvudtaget ska/kan översättas.
Såg till exempet att falukorv hade översatts till mortadelle i en frans översättning av en svensk roman.
Staffan Wiman
Sweden
Brühwurst
Explanation:
Treat as proper noun.
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
Du har rätt, det bör inte översättas.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1Brühwurst
Sven Petersson
4tillagningsmetod
Mario Marcolin
4 -1Falukorv se nedan
cologne


Discussion entries: 2





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Brühwurst
Brühwurst


Explanation:
Treat as proper noun.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Tack för hjälpen!
Du har rätt, det bör inte översättas.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Hansson: Helt klart bästa alternativet! Tror nog att min svärmor (har haft eget slakteri) är införstådd med det.
2 days 1 hr
  -> Thank you very much!

30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
Brühwurst
Falukorv se nedan


Explanation:
Brühwurst är en smalare form av 'Fleichwurst' som liknar svenska falukorven. Väldigt myvket fett. Det är sadan korv som man bl a har pa smörgasen

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 28 mins (2005-04-29 08:03:00 GMT)
--------------------------------------------------

Jag haller med - behall Brühwurst men med en kort förklaring

cologne
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Erik Hansson: Falukorv från Tyskland? Tycker att man ska behålla den tyska beteckningen, just för att det i många fall är omöjligt att översätta begreppen.
16 mins

disagree  Sven Petersson: "Falukorv" är en ursvensk produkt som avviker drastiskt från tysk "Brühwurst".
33 mins

15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Brühwurst
tillagningsmetod


Explanation:
korv inkokt i spad/buljong även med grönsaker, svamp etc
Fleischwurst, Bierschinken, Wiener Würstchen, Weisswurst, Pastete

till skillnad från
Rohwurst (saltade, torkade, rökta)
och
Kochwurst (Blutwurst, Thûringer Rotwurst, Sülzwurst, Leberwurst



--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs 58 mins (2005-04-29 22:33:06 GMT)
--------------------------------------------------

Thüringer :)

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search