Gesundheitsliege

Swedish translation: vilstol, vilostol

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Gesundheitsliege
Swedish translation:vilstol, vilostol
Entered by: Erik Hansson

05:59 Sep 22, 2005
German to Swedish translations [PRO]
Furniture / Household Appliances
German term or phrase: Gesundheitsliege
Typ av fällbar stol/brits som lär vara bra för ryggen.
Vad kallas en sådan möbel på svenska? Endast en sökträff på "hälsostol", och det verkar mao inte vara särskilt utbrett.
Erik Hansson
Germany
vilstol/liggstol
Explanation:
Gesundheitsliege verkar inte vara något annat än en vanlig vilstol eller liggstol.
Selected response from:

Ingrid Simko
Grading comment
Tack till er alla för bra förslag och intressanta uppslag. Efter diskussioner med kund kom vi fram till att det handlar om en vilostol (kallas även vilstol) i samband med bastubadning.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3vilstol/liggstol
Ingrid Simko
1Ergonomisk stol
Elisabeth Tauvon


Discussion entries: 2





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
Ergonomisk stol


Explanation:
Jag antar att det har något med ergonomi att göra. Man brukar inte prata om hälsa/hälsofrämjande effekter när det gäller möbler. Däremot brukar man ju ge stolar en ergonomisk utformning för att avlasta ryggen eller vad det nu kan vara.
Bara ett förslag, vet inte om det finns några "krav" som måste uppfyllas för att en produkt ska få kallas för ergonomisk.

Elisabeth Tauvon
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Stefanie Busam Golay: Daran habe ich zunächst auch gedacht. Aber "ergonomisch" ist ja ein Begriff aus der Arbeitswissenschaft und hat eigentlich mit der Arbeitsplatzgestaltung zu tun. ANTWORT auf Komm.: Genau, sind ja auch Arbeitsplatzobjekte - Schreibtischstuhl, Tastatur ...
16 mins
  -> Det håller jag nog inte med om. Jag har till exempel ett ergonomiskt tangentbord, som ska avlasta handlederna. Min stol har enligt annonsen en ergomisk utformning. Frågan är vad som krävs för att man ska få kalla något ergonomiskt ....

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
vilstol/liggstol


Explanation:
Gesundheitsliege verkar inte vara något annat än en vanlig vilstol eller liggstol.


    Reference: http://images.google.se/images?q=gesundheitsliege&hl=sv&lr=&...
Ingrid Simko
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack till er alla för bra förslag och intressanta uppslag. Efter diskussioner med kund kom vi fram till att det handlar om en vilostol (kallas även vilstol) i samband med bastubadning.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search