Ansetztisch

Swedish translation: mindre bord som monterats vid skåp eller vägg

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Ansetztisch
Swedish translation:mindre bord som monterats vid skåp eller vägg
Entered by: Erik Hansson

13:13 Sep 23, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Furniture / Household Appliances
German term or phrase: Ansetztisch
Fortfarande upphetsande kök...

Jag antar att det handlar om en avlång platta som har fästs i väggen vid ena kortsidan, och som är försedd med en stödstolpe vid andra kortsidan (som ofta är avrundad). Ibland finns det ett gångjärn vid väggen så att bordet kan fällas ned (dock först efter att det dukats av..).
Erik Hansson
Germany
väggbord
Explanation:
Ein Ansetztisch wird ja aus Platzgründen an die Wand "angesetzt". Wenn man mit "väggbord" googlet, findet man einige Bilder, allerdings, glaube ich, keine Bilder mit Küchentischen.
Selected response from:

Stefanie Busam Golay
Grading comment
Tack till er alla för bra förslag. Efter diskussion med kund kom vi fram till att det handlar om ett "bord" (mer en skiva) som är fastskruvad i ett skåp på ena kortsidan, och försedd med en stolpe oå den andra. Normal matbordshöjd, alltså inte som ett högre frukostbord (som ofta har barstolar). Omskrivning krävs.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3fällbord
Staffan Wiman
3väggbord
Stefanie Busam Golay
2vinkelbord
Holger Gremminger


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
fällbord


Explanation:
Om din beskrivning stämmer...

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 12

21 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
väggbord


Explanation:
Ein Ansetztisch wird ja aus Platzgründen an die Wand "angesetzt". Wenn man mit "väggbord" googlet, findet man einige Bilder, allerdings, glaube ich, keine Bilder mit Küchentischen.

Stefanie Busam Golay
Works in field
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in category: 14
Grading comment
Tack till er alla för bra förslag. Efter diskussion med kund kom vi fram till att det handlar om ett "bord" (mer en skiva) som är fastskruvad i ett skåp på ena kortsidan, och försedd med en stolpe oå den andra. Normal matbordshöjd, alltså inte som ett högre frukostbord (som ofta har barstolar). Omskrivning krävs.

1 day 18 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
vinkelbord


Explanation:
eftersom det ofta är invinklat i rummet?

IKEA kallar det helt enkelt för BORD:
http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?...

Holger Gremminger
Native speaker of: Native in SwedishSwedish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search