naturbelassen

Swedish translation: naturligt

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:naturbelassen
Swedish translation:naturligt
Entered by: Erik Hansson

09:34 Jan 20, 2005
German to Swedish translations [PRO]
Furniture / Household Appliances / materialbeskrivning
German term or phrase: naturbelassen
Beskrivning av en säng:
"Es ist aus unbehandelten, naturbelassenen Mahagoni-Holz".

Naturbelassen har jag hittills endast stött på inom gastronomi, t.ex. fryst fiskfilé utan några som helst tillsatser. Skulle jag uppfatta som "obehandlad" - men passar illa i den aktuella texten om sängen (eftersom "unbehandelt" finns med)
Erik Hansson
Germany
naturligt
Explanation:
obehandlat, naturligt tycker jag där står
om jag meningen rätt förstår
Selected response from:

Reino Havbrandt (X)
Sweden
Grading comment
Tack till er alla för bra förslag! Bestämmer mig för ditt svar, Reino.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4naturligt
Reino Havbrandt (X)
3 +1äkta
Eva Gustavsson
3obehandlad
Lennart Helgesson


Discussion entries: 1





  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
rent
obehandlad


Explanation:
Man vill kanske framhäva att trät inte innehåller några farliga ämnen eller dylikt.

--------------------------------------------------
Note added at 22 mins (2005-01-20 09:57:15 GMT)
--------------------------------------------------

Det ska stå rent och inte obehandlad!!!

Lennart Helgesson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
äkta


Explanation:
kanske kan vara en lämplig floskel eftersom begreppet inte tycks innehålla så mycket information?

Eva Gustavsson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: "naturlig" mahogny är naturligtvis äkta
1 day 5 hrs

1 day 6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
naturligt


Explanation:
obehandlat, naturligt tycker jag där står
om jag meningen rätt förstår

Reino Havbrandt (X)
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack till er alla för bra förslag! Bestämmer mig för ditt svar, Reino.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search