Arbeitsnomaden

Swedish translation: tillfälligt utlandsstationerad personal

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Arbeitsnomaden
Swedish translation:tillfälligt utlandsstationerad personal
Entered by: Erik Hansson

13:40 Dec 7, 2009
German to Swedish translations [PRO]
General / Conversation / Greetings / Letters / yrkesvärlden
German term or phrase: Arbeitsnomaden
I en text som handlar om exklusiva hotell framhävs dessa hotell som en perfekt komplettering till ett eget hem, särskilt för "Arbeitsnomaden".
Fastän den ordagranna översättningen vore "arbetsnomader", så tycker jag inte att det passar. På svenska används det ofta för vandringsarbetare, dvs. ofta fattiga daglönare. Med "Arbeitsnomaden" avses välutbildade experter som under en begränsad tid jobbar vid olika projekt på olika platser över hela världen. Har någon ett bra förslag? Tack!
Erik Hansson
Germany
tillfälligt stationerade
Explanation:
Bara några alternativ till :)

"tillfälligt utlandsstationerad personal"eller kanske något som "människor som på grund av arbete ständigt befinner sig långt hemifrån" om det ska associera till hemkänsla
Selected response from:

Cecilia Richter Ekholm
Grading comment
Stort tack till er alla för bra förslag.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3pendlare
Sven Petersson
3tillfälligt stationerade
Cecilia Richter Ekholm
3Projektanställda experter
Staffan Wiman


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Projektanställda experter


Explanation:
Kanske, men mindre allmänt än det tyska ordet.
överklassen bland arbetsnomaderna ?
arbetsnomadernas överklass

Staffan Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish

40 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tillfälligt stationerade


Explanation:
Bara några alternativ till :)

"tillfälligt utlandsstationerad personal"eller kanske något som "människor som på grund av arbete ständigt befinner sig långt hemifrån" om det ska associera till hemkänsla

Cecilia Richter Ekholm
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 10
Grading comment
Stort tack till er alla för bra förslag.

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pendlare


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Staffan Wiman: Långpendlare isf
23 mins
  -> :o)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search