Ordnungspolitik

Swedish translation: penningpolitik

08:50 Mar 12, 2012
German to Swedish translations [PRO]
Government / Politics / politik
German term or phrase: Ordnungspolitik
Der Kommunikationsprozess im Unternehmen beschäftigt sich insbesondere mit den globalen Veränderungen in wirtschafts-, finanz-, ordnungs- und gesellschaftspolitischen Rahmenbedingen und deren (möglichen) Auswirkungen auf den voestalpine-Konzern im Mittelpunkt.

wirtschafts-, finanz-, ordnungspolitik: finanspolitik? penningpolitik? ekonomisk politik?

Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Penningpolitik
http://sv.wikipedia.org/wiki/Finanspolitik
http://de.wikipedia.org/wiki/Ordnungspolitik

Vad är vad?
Eva Gustavsson
Swedish translation:penningpolitik
Explanation:
Penningpolitiken avgör hur mycket pengar som ska finnas i en ekonomi och efter vilka riktlinjer räntor ska sättas.
Finanspolitiken bestämmer hur statens utgifter ska användas. Ekonomisk politik är samlingsnamnet för penningpolitik och finanspolitik.
Selected response from:

Helen Hedman Walderhaug
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5penningpolitik
Helen Hedman Walderhaug
4ekonomisk styrning
Joakim Löfberg (X)


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
penningpolitik


Explanation:
Penningpolitiken avgör hur mycket pengar som ska finnas i en ekonomi och efter vilka riktlinjer räntor ska sättas.
Finanspolitiken bestämmer hur statens utgifter ska användas. Ekonomisk politik är samlingsnamnet för penningpolitik och finanspolitik.


Helen Hedman Walderhaug
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack för hjälpen!
Notes to answerer
Asker: Tack för svaret. Ja, det är just för att ekonomipolitiken innefattar både finans- och penningpolitik som jag inte förstår varför alla tre skulle räknas upp i samma mening på det sättet?


4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ekonomisk styrning


Explanation:
ekonomisk styrning, detsamma som ekonomistyrning.


    Reference: http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=sv&ihmlang=...
Joakim Löfberg (X)
Native speaker of: Native in SwedishSwedish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search