Befragung

Swedish translation: utfrågning, intervju

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Befragung
Swedish translation:utfrågning, intervju
Entered by: Erik Hansson

10:50 Jul 1, 2005
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Law: Taxation & Customs / tull
German term or phrase: Befragung
Tullväsendet. Misstänkt person tas in för "Befragung" - utfrågning låter för mesigt och förhör för starkt.
Personen i fråga måste ange namn, födelseort, arbetsgivare osv.
Erik Hansson
Germany
intervju
Explanation:
:o)
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack till er två!
Begreppen utfrågning eller intervju kan man säga. Håller med dig Mårten om att undersökning även kan omfatta hårdhänt kroppsundersökning, så ev. risk för missförstånd.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4intervju
Sven Petersson
3utredning
Mårten Sandberg


Discussion entries: 1





  

Answers


37 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
intervju


Explanation:
:o)


    Reference: http://www.scb.se/statistik/AM/AM0401/_dokument/AM0401_DO_20...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Tack till er två!
Begreppen utfrågning eller intervju kan man säga. Håller med dig Mårten om att undersökning även kan omfatta hårdhänt kroppsundersökning, så ev. risk för missförstånd.

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
utredning


Explanation:
el undersökning, men den senare kan ju i tullsammanhang tolkas lite mer kroppsligt s.a.s...
Annars tycker ja inte att vare sig utfrågning el förhör är så dumt.

Mårten Sandberg
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search