Musterstadt/Musterstraße

Swedish translation: Exempelstad/Exempelgatan

07:50 Oct 3, 2013
German to Swedish translations [PRO]
Marketing - Marketing / Market Research / Kundbrev
German term or phrase: Musterstadt/Musterstraße
Finns det någon bra svensk översättning för dessa tyska begrepp? De används som platshållare och ska ersättas med riktiga ortsnamn/gator (där företagets butiker ligger). Max/Erika Mustermann förekommer på samma sätt när personer avses.

"Otto Normalverbraucher" brukar ju gå utmärkt att översätta med "Medelsvensson", men finns det några svenska motsvarigheter till de mer neutrala Muster-begreppen? De enda jag kommer att tänka på är Grönköping och Nisse i Hökarängen, men de har ju en viss värdeladdning...

Om jag inte hittar någon bra översättning lutar det åt att jag skriver "stad" resp. "gata" inom hakparantes.
junebo
Swedish translation:Exempelstad/Exempelgatan
Explanation:
Jag har använt Exempelsson för Mustermann, jag tror det är begripligt även om det är en egen uppfinning.

En annan möjlighet är Xstad/Xgatan.

Annars är ditt förslag om hakparenteser en god möjlighet beroende på sammanhang.
Selected response from:

Eva Gustavsson
Grading comment
Alla svar var användbara, men jag valde Exempelstad/Exempelgatan i min översättning. Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5X-stad / Y-gatan
Mats Wiman
4Storstad/Storgatan
asptech
4Exempelstad/Exempelgatan
Eva Gustavsson


  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Exempelstad/Exempelgatan


Explanation:
Jag har använt Exempelsson för Mustermann, jag tror det är begripligt även om det är en egen uppfinning.

En annan möjlighet är Xstad/Xgatan.

Annars är ditt förslag om hakparenteser en god möjlighet beroende på sammanhang.


    Reference: http://se.search.yahoo.com/search?p=xstad&ei=UTF-8&fr=moz35
    Reference: http://se.search.yahoo.com/search?p=exempelstad&ei=UTF-8&fr=...
Eva Gustavsson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Alla svar var användbara, men jag valde Exempelstad/Exempelgatan i min översättning. Tack!

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
X-stad / Y-gatan


Explanation:
;-)

Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Storstad/Storgatan


Explanation:
brukar jag skriva

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search