stark saurer Basis

Swedish translation: är baserade på starka syror

11:08 Sep 21, 2011
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Materials (Plastics, Ceramics, etc.)
German term or phrase: stark saurer Basis
stark saurer Basis förekommer i skötselanvisningar för en badrumsspegel som ingår i ett komplett badrumssystem:

Allgemeiner Hinweis / Erläuterung:
Ausgewaschene Fugen im Duschbereich, meist Lagerfugen (horizontal), Stellfugen (vertikal) werden meist nur geringfügig angegriffen, sind in der Regel auf zu saure Badreiniger zurückzuführen.
Moderne Badreiniger, die das Reinigen der Fliesen so bequem und einfach machen und Verschmutzungen wie
Seifenrückstände und vor allem Kalkablagerungen „ohne Nachwischen” verhindern bzw. entfernen, wirken auf stark saurer Basis.

Min översättning:

Allmänna upplysningar och kommentarer
Urlakade kakelfogar i duschområdet, mest liggfogar (vågräta) och stötfogar (lodräta) som endast blir obetydligt anfrätta, beror i regel på att alltför sura rengöringsmedel för badrum har använts.
Moderna rengöringsmedel för badrum, som gör rengöring av kakelplattor så bekvämt och enkelt och som förhindrar respektive avlägsnar nedsmutsningar som tvålrester och i synnerhet kalkavlagringar utan att "eftertorka", verkar genom starkt sur bas.

Jag förstår inte vad som exakt menas här: Dessa moderna rengöringsmedel, har de alltså en hög syrahalt (i motsats till bashalt)? Hur är sista delen av meningen sammansatt?: ...stark saurer Basis. Basis har väl inte något alls att göra med bashalt här?
Fredrik Pettersson
Hong Kong
Swedish translation:är baserade på starka syror
Explanation:
Omskrivning för att fånga essensen i det tyska budskapet. Syran i sig verkar kemiskt för att lösa upp såväl tvål som kalk (båda alkaliska).
Selected response from:

Peter Sjöberg
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Synonym till ordet Grundlage
Malin Schube (X)
2är baserade på starka syror
Peter Sjöberg
2verkar med starka syror
Staffan Wiman


  

Answers


36 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
verkar med starka syror


Explanation:
Osäker. Har starka syror som verksamma medel?

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
är baserade på starka syror


Explanation:
Omskrivning för att fånga essensen i det tyska budskapet. Syran i sig verkar kemiskt för att lösa upp såväl tvål som kalk (båda alkaliska).

Peter Sjöberg
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4

1 day 5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Synonym till ordet Grundlage


Explanation:
Basis används här synonymt till ordet Grundlage.
Huvudsatsen är: Moderne Badreiniger wirken auf stark saurer Basis.
Det syftar, precis som föregående Peter och Staffan säger, på att det är starka syror som verkar i moderna rengörningsmedel/ rengörningsmedlen är baserarde på starka syror.



    Reference: http://www.duden.de/rechtschreibung/Basis#Bedeutung1
Malin Schube (X)
Specializes in field
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in SwedishSwedish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search