Abriss

Swedish translation: Avnötning

15:21 Dec 1, 2017
German to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Mechanics / Mech Engineering
German term or phrase: Abriss
Texten handlar om en förpackningsmaskin och olika processer i anslutning till denna. "Abriss" betyder enligt ordboken något i stil med rivning eller demolering, men det verkar inte rätt i det här sammanhanget. Texten är väldigt fragmentarisk och det ges inget riktigt sammanhang.

Exempel på förekomster:

"Kontrolle Produktabriss"

"Maschine nicht in Grundstellung für Abpumpen/Abrisskontrolle"
eresios
Sweden
Swedish translation:Avnötning
Explanation:
Gissar att det hadlar om smulor eller delar av produkten som har nötts eller slitits bort vid någon process. Hittar inget bra svenskt ord. Spånor, smulor, bitar, nötningsprodukter ...
Selected response from:

Staffan Wiman
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1Avnötning
Staffan Wiman
3avrivning
Lena Samuelsson


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Avnötning


Explanation:
Gissar att det hadlar om smulor eller delar av produkten som har nötts eller slitits bort vid någon process. Hittar inget bra svenskt ord. Spånor, smulor, bitar, nötningsprodukter ...

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 99

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Solveig Ebba Marie Dehn
21 hrs
  -> Tack!

2 days 15 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
avrivning


Explanation:
Kan det vara förpackningsmaterialet som rivs av på ett speciellt ställe i maskinen? Kanske plastfolie som rivs av vid en kniv för att sedan lindas om den produkt som ska förpackas? Eller en pappersbana, som i det sista exemplet.

Example sentence(s):
  • Das Schließventil LOCTITE 97664 (IDH 315994) kann in Verbindung mit den Exzenterschneckenpumpen 3RD8-L / 4RD6-L / 3RD12-L zum Dosieren von LOCTITE Silikonen oder SMP-Dichtstoffen eingesetzt werden. Es wird durch einen doppeltwirkenden Zylinder geöffnet
  • Damit ermöglichen sie auch bei hohen Temperaturen, Feuchtigkeit, Verschmutzung, etc. langfristig zuverlässige Abrisserfassung in bereits rund 200 Papier- und Kartonmaschinen weltweit!

    Reference: http://www.henkel-adhesives.de/industrielle-anwendungen/prod...
    Reference: http://www.sensorikaustria.com/abrisssensoren
Lena Samuelsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 46




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search