nährungsschalter

Swedish translation: närvarogivare

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:nährungsschalter
Swedish translation:närvarogivare
Entered by: Åsa Valley

09:26 Apr 13, 2005
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
German term or phrase: nährungsschalter
Maskindel
Åsa Valley
Sweden
närvarogivare
Explanation:
anser jag vara den bästa övergripande termen. Se min utredning i Stegen, ref1

--------------------------------------------------
Note added at 2005-04-15 12:52:11 (GMT) [[utf-8]]
--------------------------------------------------

Jag har nu skrivt om avsnittet om proximity switch i Stegen.
Selected response from:

Reino Havbrandt (X)
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5gränslägesbrytare
Mats Wiman
5beröringsfri givare
myrwad
4 +1närvarogivare
Reino Havbrandt (X)
4 +1lägeskopplare
Erik Hansson


Discussion entries: 1





  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
nährungsschalter
lägeskopplare


Explanation:
Hade vi redan.

--------------------------------------------------
Note added at 27 mins (2005-04-13 09:54:18 GMT)
--------------------------------------------------

Obs! Kallas \"Näherungsschalter\"


    Reference: http://www.proz.com/kudoz/383279
Erik Hansson
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 320

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lena Samuelsson
3 mins
  -> Tack, Lena!

neutral  Reino Havbrandt (X): Enligt TERMDOK heter det beröringsfri lägesbrytare. En lägesbrytare kan även vara mekanisk.
2 days 2 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
närvarogivare


Explanation:
anser jag vara den bästa övergripande termen. Se min utredning i Stegen, ref1

--------------------------------------------------
Note added at 2005-04-15 12:52:11 (GMT) [[utf-8]]
--------------------------------------------------

Jag har nu skrivt om avsnittet om proximity switch i Stegen.


    Reference: http://www.havbrandt.com/anteckningar.htm#_Toc85804777
Reino Havbrandt (X)
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 403
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lena Samuelsson: Just det, det har jag skrivit för hand i Engström för där finns Näherungsschalter inte alls med
42 mins

neutral  Mats Wiman: För allmänt. Annars köper jag ditt 'neutral' ovan
2 days 7 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
nährungsschalter
beröringsfri givare


Explanation:
Visst har detta utretts ett antal gånger tidigare, men jag vill fortfarande hävda att "Näherungsschalter" avser beröringsfria givare, induktiva, kapacitiva eller fotoceller. Jag har jobbat med prylarna i 25 år nu, men kanske har något undgått mig?

myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 826

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Reino Havbrandt (X): jag använde beröringsfri givare under många år i mina översättningar, men lutar numera åt närvarogivare. Det är kanske en smaksak?
13 hrs

33 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
nährungsschalter
gränslägesbrytare


Explanation:
http://www.proz.com/kudoz/742393?keyword=Nherungsschalter

--------------------------------------------------
Note added at 2 days 9 hrs 41 mins (2005-04-15 19:08:36 GMT)
--------------------------------------------------

På Reinos inrådan vill ga föreslå beröringsfri gränslagesbrytare


    Reference: http://www.proz.com/kudoz/742393?keyword=N%E4herungsschalter
Mats Wiman
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 155

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Reino Havbrandt (X): Det finns både mekaniska och beröringsfria gränslägesbrytare.
2 days 2 hrs
  -> OK, du har rätt, men det är just en gränslägesbrytare, inte endast närvaro.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search