Chromagan

Swedish translation: Rostfria, syrafasta, specialstÄl

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Chromagan
Swedish translation:Rostfria, syrafasta, specialstÄl
Entered by: Staffan Wiman

08:25 Oct 5, 2005
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Other
German term or phrase: Chromagan
Är det slarvigt att bara skriva rostfria ?
Wir haben festgestellt, daß es zwischen gĂŒnstigen ChromaganschĂŒsseln (Herkunftsland meistens Indien) und qualitativ guten ChromaganschĂŒsseln fĂŒr Hunde mindestens genauso große Unterschiede gibt, wie zwischen gĂŒnstigen und hochwertigen Kochtöpfen.
Staffan Wiman
Sweden
rostfria
Explanation:
UtgÄende frÄn att mÄlgruppen Àr hundÀgare och inte metallurger.
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Danke fĂŒr Hilfe und Kommentare.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1rostfria
Sven Petersson
4Syrafast stÄl
Jan Sundström
3SpecialstÄl
Jan Sundström


Discussion entries: 1





  

Answers


34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
rostfria


Explanation:
UtgÄende frÄn att mÄlgruppen Àr hundÀgare och inte metallurger.


    Reference: http://www.gense.se/allman/sort/gense/fakta1.htm
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 42
Grading comment
Danke fĂŒr Hilfe und Kommentare.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt (X): Rostfria blir nog bra. Jag vet inte om Cromangan Ă€r nĂ„t "varumĂ€rke", men det lĂ„ter ju som krommanganstĂ„l, vilket ju Ă€r et austenitiskt rostfritt stĂ„l, s vitt jag minns. Men det lĂ€r vĂ€l inte intressera hundĂ€garen.
10 hrs
  -> Thank you very much!

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
SpecialstÄl


Explanation:
Chromagan verkar vara ett handelsnamn för en speciell legering: JÀrn, blandat med mangan,molybden och bor.

I Sverige verkar man anvÀnda samlingsbegreppet specialstÄl i motsats till vanligt "rostfritt", nÀr man vill framhÀva att stÄlet innehÄller nÄgot mer Àn bara krom och nickel.

Faktum Àr att dessa legeringar anvÀnds till ÀndamÄl som Àr betydligt mer hi-tech Àn hundskÄlar (se http://www.jernkontoret.se/informationsbanken/vara_publikati... sÄ jag misstÀnker att kÀlltexten helt ovetenskapligt drar till med Chromagen, men egentligen bara menar rostfritt i största allmÀnhet?!


    Reference: http://www.axeme.de/Download/Chemie-Protokoll%204.pdf
    Reference: http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fO...
Jan Sundström
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

2 days 1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Syrafast stÄl


Explanation:
En nÄgot snÀvare specifikation Àn rostfritt, om du föredrar det. Dock verkar det som om "rostfritt" Àr fullt tillrÀcklig för denna text. Se vÀldigt bra översikt pÄ wikipedia nedan! Reinos kommentar om austenistiskt beskriver stÄlets struktur, medan syrafast beskriver anvÀndningsomrÄdet.


    Reference: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rostfritt_st%C3%A5l
Jan Sundström
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search