Eisbeere

Swedish translation: Tyskoxel

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Eisbeere
Swedish translation:Tyskoxel
Entered by: cologne

19:08 Apr 5, 2006
German to Swedish translations [PRO]
Other / Bär
German term or phrase: Eisbeere
inget sammanhang.
vet nagon?
cologne
Germany
Tyskoxel
Explanation:
1 http://www.ubg-lautertal.de/pflanzen.html

2 http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=5391


...men det kan ju också vara en alkoholfri drink med istee (eistee) och björnbär (brombeere).
http://www.kochmix.de/rezept-drucken-20149.html
Selected response from:

Anna Ryden (X)
Italy
Grading comment
Tack - vin passar inte. Men är da Elsbeer och Eisbeer samma sak? Jag hade nämligen hittat tyskoxel som översättning här ocksa
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Tyskoxel
Anna Ryden (X)
3Snöbär
Jan Sundström
2Eisbeer vin
Reino Havbrandt (X)


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Tyskoxel


Explanation:
1 http://www.ubg-lautertal.de/pflanzen.html

2 http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=5391


...men det kan ju också vara en alkoholfri drink med istee (eistee) och björnbär (brombeere).
http://www.kochmix.de/rezept-drucken-20149.html


Anna Ryden (X)
Italy
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack - vin passar inte. Men är da Elsbeer och Eisbeer samma sak? Jag hade nämligen hittat tyskoxel som översättning här ocksa

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Eisbeer vin


Explanation:
Det finns en annan möjlighet, se ref


    Reference: http://www.pinard-de-picard.de/katalog/911599.html
Reino Havbrandt (X)
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 15

18 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Snöbär


Explanation:
Beteckningen Eisbeere används också för snöbär och närbesläktade buskar.

Dock är det förvirrande eftersom vissa texter om tyskoxeln blandar benämningen Elsbeere och Eisbeere huller om buller. För att täcka in dialektala varianter måntro???
Elsbeere verkar dock vara det etablerade huvudnamnet för Tyskoxel.


    Reference: http://de.wikipedia.org/wiki/Gew%C3%B6hnliche_Schneebeere
    Reference: http://www.fswood.com/deutsch/detail/elsbeere_vorkommen.htm
Jan Sundström
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search