Länderspezifische Einheitenumschaltung

Swedish translation: landsspecifik omkoppling av måttsystem

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Länderspezifische Einheitenumschaltung
Swedish translation:landsspecifik omkoppling av måttsystem
Entered by: Staffan Wiman

08:30 Mar 13, 2008
German to Swedish translations [PRO]
Other / Bruksanvisningar t.ex. för vågar
German term or phrase: Länderspezifische Einheitenumschaltung
Finns det något verdertaget uttryck för detta ?
Landsspecifik enhetsomkoppling t.ex. ger inga googleträffar.
Landsspecifik inställning av enheter?
Eller har man något helt annat uttryck för detta.
(det bör vara generellare än bara t.ex. mm - tum)
Staffan Wiman
Sweden
landsspecifik omkoppling av måttsystem
Explanation:
är ett förslag.
Jag gillar inte enhetsomkoppling för det får mig att tänka på mm>m eller ml>l. Egentligen ställer man in ett helt nytt måttsystem.

--------------------------------------------------
Note added at 37 minuter (2008-03-13 09:08:16 GMT)
--------------------------------------------------

Alltså en våg som visar volymen. Verkar vara en praktisk sak. Med 1 g/cm3 blir det ju 1 kg/liter. Med fl oz blir det lite mer komplicerat ;-)
Selected response from:

Erik Hansson
Germany
Grading comment
Tack för hjälpen alla!
Efter mycket velande fastnade jag för den här formuleringen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3landsspecifik omkoppling av måttsystem
Erik Hansson
3 +2lokalisering av enheter
Reino Havbrandt (X)
2landsanpassad måttenhetsinställning/omvandling
Cecilia Richter Ekholm


Discussion entries: 1





  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
landsspecifik omkoppling av måttsystem


Explanation:
är ett förslag.
Jag gillar inte enhetsomkoppling för det får mig att tänka på mm>m eller ml>l. Egentligen ställer man in ett helt nytt måttsystem.

--------------------------------------------------
Note added at 37 minuter (2008-03-13 09:08:16 GMT)
--------------------------------------------------

Alltså en våg som visar volymen. Verkar vara en praktisk sak. Med 1 g/cm3 blir det ju 1 kg/liter. Med fl oz blir det lite mer komplicerat ;-)

Erik Hansson
Germany
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 56
Grading comment
Tack för hjälpen alla!
Efter mycket velande fastnade jag för den här formuleringen.
Notes to answerer
Asker: Die Volumenanzeige (ml / Imp. fl oz / US fl oz) ist für Wasser und andere Flüssigkeiten mit einer Dichte von 1 g/cm3 ausgelegt. Det verkar vara en sak som räknar om vikt till volym eller tvärt om.

Asker: Umschaltung Gewicht / Volumen*


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad: landsspecifik omräkning av mått
21 mins
  -> Tack, Rauno!

agree  Reino Havbrandt (X): omvandling av måttsystem är också bra (landsspecifikt låter lite för tyskt även på svenska)
1 hr
  -> Tack, Reino!

agree  Mario Marcolin: omvandling till lokalt måttsystem
2 days 4 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
lokalisering av enheter


Explanation:
omställning till lokaliserade enheter
(Observera terminologin: En storhet består av mätetal och enhet)

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-03-13 10:23:33 GMT)
--------------------------------------------------

Med tanke på ny kontext: omvandling av enheter, eller det kanske är en omräkning som görs? I så fall är det ju lite mer än en lokalisering.


    Reference: http://www.boras.se/download/18.7f2c14b9110fe90b0de8000288/i...
Reino Havbrandt (X)
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 15

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
8 mins

agree  Mario Marcolin
2 days 3 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
landsanpassad måttenhetsinställning/omvandling


Explanation:
ett försök att hitta ett uttryck för Länderspezifische ..:-)

Cecilia Richter Ekholm
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 14




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search