unterschuppt

Swedish translation: arkström med inskjutning underifrån

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:unterschuppt
Swedish translation:arkström med inskjutning underifrån
Entered by: Erik Hansson

08:26 Jun 26, 2007
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Paper / Paper Manufacturing / pappersbearbetning
German term or phrase: unterschuppt
Handbok för en rullskärare.
Det rör sig om en komponent som skapar en "unterschuppter Bogenstrom" av ark som skurits av från rullen, dvs. ett slags strömavläggning. Jag får inget riktigt grepp om det här med unterschuppt.
Erik Hansson
Germany
strömiläggning
Explanation:
Jag gissar på detta, efter att ha hittat nedanstående länk. Här talas om strömiläggare från MABEG och infon ovan kommer från en PDF-fil som handlar om Rollenschneider från MABEG.

Sedan är det nog en arkskärmaskin det rör sig om och inte en rullskärmaskin (som skär färdigt papper till olika bredder som sedan rullas upp på rullar), men det var länge sedan jag "fuskade" i pappersbeartningsbranschen ;-)

--------------------------------------------------
Note added at 1 Stunde (2007-06-26 09:28:29 GMT)
--------------------------------------------------

Egentligen var du ju på god väg med ditt "strömavläggning".
Kanske kan du säga "med strömiläggning"
Selected response from:

Lena Samuelsson
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen till er två! Jag diskuterade igenom detta med kunden och kom fram till att det är en strömiläggning där arken läggs under varandra. Varje nytt ark skjuts in under ett befintligt ark, och skjuts fram en aning kortare.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2strömiläggning
Lena Samuelsson
1som skjuts in underifrån
Staffan Wiman


Discussion entries: 4





  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
som skjuts in underifrån


Explanation:
Den här gången är det en ren och okvalificerad gissning. Jag har aldrig översatt något om tryckerimaskiner.

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
strömiläggning


Explanation:
Jag gissar på detta, efter att ha hittat nedanstående länk. Här talas om strömiläggare från MABEG och infon ovan kommer från en PDF-fil som handlar om Rollenschneider från MABEG.

Sedan är det nog en arkskärmaskin det rör sig om och inte en rullskärmaskin (som skär färdigt papper till olika bredder som sedan rullas upp på rullar), men det var länge sedan jag "fuskade" i pappersbeartningsbranschen ;-)

--------------------------------------------------
Note added at 1 Stunde (2007-06-26 09:28:29 GMT)
--------------------------------------------------

Egentligen var du ju på god väg med ditt "strömavläggning".
Kanske kan du säga "med strömiläggning"


    Reference: http://www.m-sonofsweden.com/salu.html
    Reference: http://www.mabeg.net/files/dt/p32.htm
Lena Samuelsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 11
Grading comment
Tack för hjälpen till er två! Jag diskuterade igenom detta med kunden och kom fram till att det är en strömiläggning där arken läggs under varandra. Varje nytt ark skjuts in under ett befintligt ark, och skjuts fram en aning kortare.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search