Abrollstation

Swedish translation: rullställ/avrullningsställ

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Abrollstation
Swedish translation:rullställ/avrullningsställ
Entered by: Holger Gremminger

21:40 Dec 10, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Printing & Publishing
German term or phrase: Abrollstation
Tryckeriteknik

Abrollstation
Aufrollstation
Holger Gremminger
rullställ/avrullningsställ
Explanation:
... vet detta av gammal erfarenhet, men slå gärna på avrullningsställ/rullställ på Google, så får du se.

Jag skulle helt enkelt säga "rullställ"
Selected response from:

Lena Samuelsson
Sweden
Grading comment
Ok, avrullningsställ, men då heter det väl pårullningsställ också då?
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2rullställ/avrullningsställ
Lena Samuelsson
2 -1avrullningsstation
Erik Hansson


Discussion entries: 1





  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): -1
avrullningsstation


Explanation:
vore den ordagranna översättningen. Med tanke på att Aufrollstation heter upprullningsstation, kan det vara rimligt.

För övrigt kan jag rekommendera "Grafisk ordbok för medieanvändare" av Åke Hallberg, ISBN91-27-08224-5


Erik Hansson
Germany
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 18

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Lena Samuelsson: Det är tyvärr en ordagrann översättning
2 hrs
  -> Jag ger mig ;-) Se nedan

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
rullställ/avrullningsställ


Explanation:
... vet detta av gammal erfarenhet, men slå gärna på avrullningsställ/rullställ på Google, så får du se.

Jag skulle helt enkelt säga "rullställ"



    Reference: http://www.google.se/search?hl=sv&q=avrullningsst%C3%A4ll&bt...
    Reference: http://www.google.se/search?hl=sv&q=rullst%C3%A4ll&btnG=S%C3...
Lena Samuelsson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Ok, avrullningsställ, men då heter det väl pårullningsställ också då?
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Hansson: Stämmer! Hittade just nu även detta i min Grafiska ordbok.
4 hrs
  -> Tack Erik!

agree  Mario Marcolin
10 hrs
  -> Tack Mario




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search