Ausbläser

Swedish translation: luftblåseskada

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Ausbläser
Swedish translation:luftblåseskada
Entered by: Anna Ryden (X)

08:31 Jan 21, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Ausbläser
Från dokumentation till anläggning för tillverkning av spånplattor.
Begreppet beskriver en skada i en fibermatta, skadan uppstår vid pressning och beror på innesluten luft i fibermattan.
Erik Hansson
Germany
luftblåseskada ?
Explanation:
Jag menar det är väl en liten luftblåsa som bryter ihop då trycket blir för stort utifrån.

Egentligen är väl "Ausbläser" fel uttryck för det är väl när trycket inifrån blir för stort och man får en effekt som vid en kärnexplosion under jord.
Selected response from:

Anna Ryden (X)
Italy
Grading comment
Tack till alla för fenomenal hjälp!
Jag uppfattar det hela på samma som Anna. När plattan utsätts för tryck bryter blåsan ihop. För tyska "Ausbläser" sätter jag in "skador som uppstår av innesluten luft" eller ngt liknande. Det är inget centralt begrepp och förekommer endast ett par gånger.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4utblåsare, luftläcka
Mats Wiman
3luftblåseskada ?
Anna Ryden (X)
1luftblåsa
Reino Havbrandt (X)


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
utblåsare, luftläcka


Explanation:
borde det vara men det syns som om du menar att skadan kallas Ausbläser.

How about: 'luftläcka'


    BOMH
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2146

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
luftblåseskada ?


Explanation:
Jag menar det är väl en liten luftblåsa som bryter ihop då trycket blir för stort utifrån.

Egentligen är väl "Ausbläser" fel uttryck för det är väl när trycket inifrån blir för stort och man får en effekt som vid en kärnexplosion under jord.

Anna Ryden (X)
Italy
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 28
Grading comment
Tack till alla för fenomenal hjälp!
Jag uppfattar det hela på samma som Anna. När plattan utsätts för tryck bryter blåsan ihop. För tyska "Ausbläser" sätter jag in "skador som uppstår av innesluten luft" eller ngt liknande. Det är inget centralt begrepp och förekommer endast ett par gånger.

1 day 15 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
luftblåsa


Explanation:
den enda referens jsg har är att min fru födde barn samtidigt som en kille som jobbade på spånskivetillverkningen uppe i Skinnskatteberg (Skin Tax Mountain). Han blev sedermera kickad, de la ner tillverkningen, och ägnar sig nu åt hästarna och de frigående hönsen.
Och jag har inte frågat honom. Men tror i alla fall att luftblåsa är ett rimligt tekniskt uttryck för en sådan defekt.
Eventuella poäng på denna fråga må sändas till den svenska regeringens biståndsminister, om det fortfarande finns en sådan.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-23 00:30:54 (GMT)
--------------------------------------------------

Deras dotter hette Evelyn, och är alltså nästan på dagen jämngammal med vår Magnus, 16. Kanske borde vi låta dem träffas igen, det var säkert fem år sen. Den gemensamma nämnaren är väl i så fall, att Magnus också red ett par år.

Reino Havbrandt (X)
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search