Spannungstrichter

Swedish translation: förhöjd spänning

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Spannungstrichter
Swedish translation:förhöjd spänning
Entered by: Erik Hansson

22:35 Jan 9, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Spannungstrichter
I detta sammanhang rör det sig om en gaffeltruck som står i kontakt med luftledningar.

Personer i närheten ska hålla 10 m avstånd till trucken och godset pga. Spannungstrichter.

Jag antar att spänningen utgår trattformat från den ledande trucken, men vad det kan tänkas heta på svenska?
Erik Hansson
Germany
farlig spänning, förhöjd spänning
Explanation:
Trucken antar samma spänning som den spänningsförande ledningen. Pga det spänningsfall som uppstår då felströmmen flyter från felstället till jord får man en spänning som avtar gradvis (trattformen hos spänningskurvan). Man räknar med att 10 m från felstället (trucken) har spänningen avtagit så mycket att den inte längre är farlig. I referensen nedan vill man att säkerhetsavståndet ska ökas till 20 m.
Trots 35 år i branschen har jag aldrig stött på något namn för den den trattformade spänningskurvan.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1farlig spänning, förhöjd spänning
myrwad
2Riskområdet, Riskzonen
Staffan Wiman
2risk för överslag
Klas Törnquist


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
risk för överslag


Explanation:
...möjligen.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1390

7 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
farlig spänning, förhöjd spänning


Explanation:
Trucken antar samma spänning som den spänningsförande ledningen. Pga det spänningsfall som uppstår då felströmmen flyter från felstället till jord får man en spänning som avtar gradvis (trattformen hos spänningskurvan). Man räknar med att 10 m från felstället (trucken) har spänningen avtagit så mycket att den inte längre är farlig. I referensen nedan vill man att säkerhetsavståndet ska ökas till 20 m.
Trots 35 år i branschen har jag aldrig stött på något namn för den den trattformade spänningskurvan.


    Reference: http://www.feuerwehr-duesseldorf.de/Gefahrenabwehr/vde.htm
myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2849
Grading comment
Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
2 days 1 hr
  -> Tack!

11 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Riskområdet, Riskzonen


Explanation:
Enkelt uttryck - gissning

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 749




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search